Net zoals de hele transportsector, moet Alders Internationaal Transport uit Overpelt de bittere pil van 2009 slikken. Dit jaar luidt de opdracht het verlies van 230.000 euro goed te maken. Voor het eerst in vele jaren duikt het bedrijf dus in de rode cijfers. Wat opvalt is dat vooral de laattijdige betalers de kaspositie van Alders doen wankelen. Vaak verlengen de klanten eenzijdig de betalingstermijnen, stelt de raad van bestuur.
“In 2009 schoof de betaaldatum op van 43 naar 79 dagen”
Alders kon niet anders dan zelf ook het leverancierskrediet te verlengen van 32 naar 57 dagen. Maar uiteraard is het tegenvallend jaar vooral te wijten aan de slechte conjunctuur. Alders plaatste een half jaar lang 22 voertuigen op non-actief en schroefde het investeringsritme gevoelig terug. Er vloeiden ook 10 mensen af.
De eerste tekenen van herstel dienen zich echter aan. Het eerste kwartaal van 2010 was al 35 tot 40% beter dan vorig jaar. Door zuiniger om te springen met de brandstof, de loonkost van de chauffeurs onder controle te houden en nieuwe markten aan te boren, wil Alders Transport er opnieuw bovenop zijn tegen het jaareinde.