Senne Poelmans

Kin kloppen tot oktober: vooral bouw en automobiel onder druk

De Limburgse economie verzwakt nog zeker tot oktober. Dat blijkt uit de nieuwste conjunctuurbarometer van Voka Limburg. Het conjunctuurniveau strandt dan op 81,14 en dat is net iets hoger dan in pre-coronajaar 2019. “Wetende dat we een stabiele en duurzame groei van 2,1 procent per jaar nodig hebben, is dit zwaar onvoldoende”, aldus gedelegeerd bestuurder Johann Leten. “Vooral de bouw- en automobielsector staan zwaar onder druk. ​Niet toevallig sectoren die erg grondstofafhankelijk zijn. Hoe snel het tij keert, hangt uiteraard af van hoe snel de globale markt zich herstelt, maar het mag geen vrijgeleide zijn voor overheden om fatalistisch af te wachten. Er is nu nood aan mechanismen om onze concurrentiepositie te waarborgen én hervormingen die ons weerbaarder maken tegen volgende crises.”

Een analyse van de deelindicatoren leert dat in de eerste plaats de starters terrein blijven verliezen. Voor de vierde maand op rij startten er minder bedrijven op dan in dezelfde periode vorig jaar. “Met 958 nieuwe ondernemingen doen we het 13% slechter dan in april 2021”, weet hoofdeconoom Senne Poelmans. “Op basis van de eerste vier maanden zou het aantal starters in 2022 voor het eerst sinds 2016 dalen, voorlopig met 6%.”

Waarde export keldert

In april laat de exportactiviteit traditioneel een krimp optekenen ten opzichte van maart. Gemiddeld loopt dit op tot -6,7% voor de exportwaarden en -4,6% voor het aantal certificaten van oorsprong. Dit jaar wordt voor beide indicatoren een opvallend sterkere daling geïncasseerd. Voor de exportwaarde bedraagt de huidige krimp -9.4%, voor de certificaten zelfs -18%. Rusland is daar de voornaamste oorzaak van.

Druk op bouwsector: -35%
De recentst beschikbare bouwcijfers wijzen voor januari op een aangroei van het totale aantal bouwvergunningen met 7,7%. “Een mooie toename, maar niettemin -7% beperkter dan wat er sinds 2010 in januari gemiddeld gerealiseerd werd”, stelt Poelmans. “De huidige aangroei wordt volledig gegenereerd vanuit de residentiële nieuwbouw. De overige segmenten laten een stevige krimp optekenen van gemiddeld -35% ten opzichte van december 2021.

Chips nekken automotive: -42%

Sinds 2010 werden in april gemiddeld -16,8% minder nieuwe voertuigen ingeschreven dan in maart. Dit jaar is de gerealiseerde krimp licht sterker (-18.%). De daling komt volledig op het conto van de bedrijfsvoertuigen (-10.2%) en personenwagens (-21.7%). Het totale aantal inschrijvingen valt vervolgens terug tot 2379 eenheden of -35.5% onder het aprilgemiddelde. Op de uitermate zwakke prestatie in april van coronajaar 2020 na, is dit tevens het diepterecord voor april sinds 2005. Dit resultaat is volledig toe te schrijven aan de personenwagens. Voor dit segment valt het aantal inschrijvingen terug tot 1821 eenheden of -42.6% onder het aprilgemiddelde. Het tekort aan chips is de grote boosdoener.

Dubbel zoveel vacatures als werkzoekenden
In april krimpt de populatie werkzoekenden met -1,1%. Deze daling is quasi identiek voor beide geslachten en ligt qua omvang volledig in lijn met de gemiddelde ervaring voor de maand april sinds 2010. Het volume werkzoekenden blijft voor beide geslachten ruim -26% onder het gemiddelde voor de maand april en impliceert nogmaals een laagterecord voor de periode sinds januari 2007. Het aantal openstaande vacatures neemt in april nog toe met 1,2%. Dit is numeriek de zwakste maand-tot-maand toename die sinds het begin van dit jaar geregistreerd werd. Deze beperkte expansie tilt het totale aantal nog steeds naar een nieuw recordniveau van 10.603 eenheden, maar het systematisch expansieve elan van vorig jaar lijkt wel tanende.

En zo komt Voka Limburg tot het besluit dat het nog tot minstens oktober bergaf zal gaan en alle zeilen moeten bijgezet worden om niet verder af te glijden richting dieperik…