Dat innovatie een cruciale competentie is om relevant te blijven als onderneming, is een open deur intrappen. Toch blijkt er in de praktijk maar weinig van in huis te komen. Medewerkers krijgen nauwelijks tijd om creatief na te denken, beschikbare budgetten zijn beperkt en ondersteuning van de bedrijfstop en het team ontbreekt. Dat moet anders kunnen, vindt BDO. “We willen iedereen van de bijna 1.000 medewerkers een kans geven om te innoveren”, aldus Patrick Kestens, die de groep op sleeptouw moet nemen. “We brengen ondernemende medewerkers samen en moedigen hen aan om op innovatieve ideeën te broeden. Willen ze dat ze tijd en budgetten krijgen om hun idee verder uit te werken? Dan moeten ze hun idee verdedigen voor een 10-koppige innovatiejury, met enkele zwaargewichten uit het Belgische ondernemerslandschap zoals Jurgen Ingels en Louis Jonckheere. Win je het vertrouwen van de Innovation Board, dan krijg je een dag per week de tijd, ruimte en middelen om je idee verder te ontwikkelen tot een prototype en indien mogelijk zelfs te commercialiseren. Maar dat is niet het uiteindelijke doel van het advieskantoor. Het innovatieprogramma bij BDO draait erom een innovatiecultuur te creëren.”
Dezer dagen wordt de eerste reeks van het innovatieprogramma gestart, en in januari 2023 lanceert BDO de tweede Dragon’s Den om zo een continue stroom van innovatie teweeg te brengen.