Sparkcentral, het bedrijf van Limburger Davy Kestens, heeft bij investeerders maar liefst 20 miljoen dollar opgehaald. Die smak geld moet dienen om van Sparkcentral wereldwijd dé referentie te maken voor het optimaliseren van digitale klantencontacten.
Het verhaal van Davy Kestens is intussen gekend. Als prille twintiger trok de Herkenaar naar de VS om zijn bedrijf, dat toen nog Twitspark heette, in Silicon Valley voor te stellen. Als student had Kestens software gemaakt waarmee bedrijven Twitter-berichten over zichzelf kunnen opsporen, beantwoorden, archiveren, enzovoort. Kortom, een eenvoudig hulpmiddel om klantenrelaties te beheren, dat inmiddels is uitgebreid naar andere sociale media en communicatiekanalen. Klanten als Delta Airlines, Netflix, Dropbox, Uber of Sears, geloven in het verhaal.
Vorig jaar haalde Sparkcentral al voor de derde keer extra kapitaal op, toen goed voor een investeringsbedrag van 12 miljoen. Nu doet Davy Kestens nog straffer, en komt er nog eens 20 miljoen dollar bij. Daarmee wordt onder meer het development-center in Hasselt versterkt en worden de commerciële contacten wereldwijd geïntensifiëerd, met in eerste instantie Europa, het Midden-Oosten en Azië. Sparkcentral heeft sinds de oprichting al zo’n 37,5 miljoen dollar (35,2 miljoen euro) aan durfkapitaal kunnen aantrekken.
De recentste kapitaalronde werd geleid door de Limburgse investeringsmaatschappij LRM, die zelf 10 miljoen dollar (9,3 miljoen euro) op tafel legde. Doen ook mee: de Amerikaanse investeringsfondsen Split Rock Partners en Jackson Square Ventures, en het Hasseltse investeringsvehikel Group MC (van Raymond Maesen, Caroline Maesen en Willem Broux).
Sparkcentral stelt een 100-tal mensen tewerk, waarvan zo’n 15 in Hasselt. Het bedrijf zoekt nog tientallen extra mensen.