Het verhuurbedrijf voor de eventsector Fungroup heeft naar aanleiding van de coronacrisis een drastische beslissing genomen: minstens de helft van de catalogus wordt verkocht. “We moeten ons businessmodel herzien”, aldus ondernemer Stefan Kerkhofs. “Om te overleven moeten we terug naar de essentie. Jammer, maar na 9 weken lockdown hebben we nog steeds geen perspectieven.”
The Fungroup uit Beringen is wereldwijd gekend voor spectaculaire attracties, zoals het elastiekspringen van Benji-Fun. Daarnaast verhuurt de onderneming van Stefan Kerkhofs honderden soorten opblaasbare attracties, springkastelen, spellen en diverse andere benodigdheden om een evenement te organiseren. Een sector die door de lockdown bijzonder hard wordt getroffen. Voor het bedrijf uit Beringen kon de timing niet slechter uitkomen: “We komen net uit de traditioneel erg kalme winterperiode, hebben net een stevige investering achter de rug (3,5 miljoen in extra attracties en gebouwen) en zien nu het zomerseizoen bijna helemaal verloren gaan”, aldus Kerkhofs. “Dat komt bijzonder hard aan. 35 jaar lang hebben we alles gegeven wat erin zat. Maar vandaag hebben we geen enkel toekomstperspectief. We weten totaal niet hoe en wanneer het verder gaat, en die onzekerheid geeft ons de nodige stress.”
De situatie heeft Kerkhofs aan het denken, en aan het rekenen gezet. “Opgeven staat niet in ons woordenboek. We moeten dus drastische acties ondernemen om sterker uit deze hele crisis te komen. Als bedrijf hebben we de afgelopen weken heel goed gekeken naar ons huidige businessmodel en kwamen we snel tot de conclusie dat het tijd is om weer terug te gaan naar de essentie van de zaak: specialist zijn in unieke, niet-alledaagse attracties. Zoals de kraan-activiteiten en de mobiele podia die we verhuren. Maar dat houdt ook in dat we afscheid nemen van minstens 50% van ons aanbod: alle opblaasbare dingen en honderden andere materialen gaan de deur uit. Jammer, maar het is niet anders.”
Stefan Kerkhofs blijft daarnaast wel nog het succesvolle concept Dinner in the Sky aanbieden. “Van zodra de horeca open mag, gaan we opnieuw 60 meter de lucht in voor een unieke culinaire ervaring”, zegt hij. “Uiteraard met respect voor alle regels rond social distancing. We kunnen dat.” De eerste dinners zijn gepland voor 1 september in Alden Biesen.