Het Gentbrugse softwarebedrijf Ontoforce opent een nieuwe vestiging in Hasselt. Dat is het gevolg van de participatie die LRM via een kaptiaalverhoging in het bedrijf heeft genomen. De investeringsmaatschappij mag haar middelen immers alleen spenderen aan ondernemingen met een ‘Limburglink’ en die was er bij Ontoforce voorheen nog niet.
Naast LRM leggen ook Sofi en iMinds hun deel van het miljoen euro voor de groei van Ontoforce op tafel. Daarmee kan de technologie gecommercialiseerd worden die toelaat om makkelijker te zoeken op het internet. De computer kan met disQover, zoals het product van Ontoforce heet, een selectie in de zoekresultaten maken op basis van de betekenis die de gebruiker zoekt. Zo zal iemand die vandaag ‘Paris Hilton’ in zijn zoekmachine intikt, zowel informatie krijgen over de blonde schone uit Californië als over het Hilton-hotel in Parijs. Op basis van de semantiek (betekenisleer) kan disQover zelf het onderscheid tussen beiden maken, waardoor de gebruiker veel tijd kan winnen. Voorlopig is de toepassing vooral gefocust op grote bedrijven in de farmasector en biotechnologie.
Managing Partners Tom Vankemmel en Hans Constandt van Ontoforce zijn gelukkig met het ophaalde geld: “Als start-up hebben we nog heel wat ontwikkelingskosten. Ons product heeft al toegevoegde waarde, maar de kapitaalverhoging stelt ons in staat om het verder op punt te stellen. Voor 2013 hebben we bovendien de ambitie om internationale partnerships aan te gaan. Hiervoor kijken we in de eerste plaats naar de VS. En bij alles wat we doen, blijven we ons doel voor ogen houden: meer efficiënte research die het verschil maakt voor patiënten wereldwijd.”