040425-Steekshop Jumbo01

Jumbo zet lokale ondernemers in de kijker

Jumbo, de Nederlandse keten van supermarkten, wil de lokale verankering versterken. Het bedrijf gaat een samenwerking aan met kleinschalige ondernemers uit de regio van hun vestigingen, om een aanbod van streekproducten te lanceren. Zo werd in Sint-Truiden zopas een StreekShop in de Jumbo geopend, waar Haspengouwse producenten hun goederen aan een breed publiek kunnen presenteren.

Zaakvoerder Jean-Jacques Schols van de lokale Jumbo haalde zijn inspiratie bij de BelOrta Bloesembar, die vorig jaar met succes de StreekShop lanceerde. “Dit is een prachtig initiatief om onze lokale producenten extra zichtbaarheid te geven,” zegt Schols. “Sommige maken exclusieve producten, zoals lokale wijnen, en dat maakt ons assortiment net zo bijzonder. Dankzij deze uitbreiding bereiken ze nu een breder publiek.”

In de Jumbo StreekShop kunnen klanten kiezen uit 16 verschillende producten van lokale leveranciers, waaronder lokale wijnen, schuimwijnen en cuvées., ambachtelijke speculaas uit Betser, Rummen en Grazen. Verder ook Haspengouwse honing, propoliszalf en natuurlijke zepen· Je vindt er tevens confituur, lokale stroop en dressings. Maar ook non-food, zoals duurzame  t-shirts, winkeltassen en pannenlappen, of  creatieve gadgets zoals een appelsnijder.

Schols benadrukt het belang van samenwerking met lokale ondernemers: “Bij Jumbo zitten streekproducten in ons DNA. Dit initiatief versterkt de band met onze klanten én met de lokale producenten. We merken dat de vraag naar streekproducten groeit, en daar willen we graag op inspelen.”

Ook de lokale producenten zijn enthousiast. Peter Nijskens, zaakvoerder van wijnhuis Gloire de Duras, ziet grote voordelen: “Voor wijnbouwers zoals wij is het fantastisch om nu het hele seizoen zichtbaar te zijn in de Jumbo StreekShop. Zo brengen we onze wijnen dichter bij de mensen, en dat is precies wat we willen: lokaal genieten toegankelijk maken.”

Volgens schepen van Lokale Handel Marijn Ghys is dit een belangrijke stap voor zowel de lokale ondernemers als de stad: “Dat 16 streekproducenten een extra verkooppunt krijgen, is goed voor de lokale economie en versterkt de uitstraling van onze regio. Dit soort initiatieven helpt ons om de troeven van Haspengouw nog beter in de verf te zetten.”