Sander Cleuren is bio-ingenieur van opleiding. Hij ging zich toeleggen op de productie van ciders toen streekgenoot Jef Moors, fruitkweker en mede-eigenaar van sappenproducent Konings in Zonhoven, dit product een mooie toekomst toebedeelde. “Ik had een stuk land van mijn ouders ter beschikking gekregen en experimenteerde daar met diverse appelrassen. De bomen maakte ik met diverse mutaties. Als eindwerk van mijn studies ben ik dan de mogelijkheden gaan onderzoeken om van die appels een lekkere cider te maken. Meer nog, het moest een uniek product worden volgens de traditionele méthode champenoise. We noemden het aanvankelijk ‘pompagne’, maar daar zijn we van teruggekomen na de dreiging met een rechtszaak vanuit de champagnestreek. We hebben van de nood een deugd gemaakt door de klanten mee te laten beslissen over een nieuwe naam. Dat is Pomm geworden.”
Omdat het hobby-project van Sander sterk werd gesmaakt, en hij er (tot op heden) een quasi fulltime job op nahield, werd de hulp ingeroepen van zijn zus Jana. Gepokt en gemazeld in de eventsector, die door de coronapandemie op apegapen lag, ging zij met plezier de sales en marketing van Cleuren Ciders voor haar rekening nemen. Meer nog, de schouders die ze onder het merk Pomm had gezet, gingen almaar meer het gewicht van het snelgroeiende bedrijf torsen. En zo kwam het dat Cleuren Ciders, én het productengamma Pomm, ineens een forse boost kregen.
“We zijn er in geslaagd om op korte termijn al enkele prachtige producten op de wereld te krijgen”, legt Jana uit. “Van de klassieke blend (‘Brut Nature’) tot ons nieuwe paradepaardje: de Pomm Pink. Dit een rosé-aperitief op basis van rood appelsap uit 6 diverse rassen. Een heerlijk, droog glaasje bubbels, waar we erg veel van verwachten. De ambities zijn dan ook groot. Dit jaar gaan we in totaal 9.500 flessen produceren, wat toch al niet niks is…”
Nieuw in het gamma zijn Pitt, een eau de vie of destillaat dat de vergelijking met een echte calvados moeiteloos doorstaat, en Juss, een alcoholvrij aperitief waarin de blend van de diverse appelsoorten mooi naar voor komt. “De wetenschappelijke onderbouw is er, nu gaan we de kwaliteit van de producten op een hoogtepunt fixeren en vervolgens de brede markt aanboren”, aldus Jana Cleuren. “We willen echt dé referentie worden voor een lekker Haspengouws streekproduct met brede weerklank tot ver buiten de provinciegrenzen. Een label dat direct de associatie met kwaliteit oproept.”
Cleuren Ciders mikt als afzetmarkt op de horeca en events, maar ook op bedrijven. “We hebben een partnerprogramma opgezet waarbij diverse ondernemers zich engageren als ambassadeur van ons merk”, vertelt Jana. “Ze helpen om onze producten te introduceren, bijvoorbeeld door ze als relatiegeschenk te gaan aanbieden.”
Wat tevens bijdraagt aan de marketing van Pomm, is de degustatieruimte die broer en zus sinds kort ter beschikking hebben in de befaamde mergelgrotten van Kanne. “Enerzijds is het een koele ruimte waarin onze producten op fles kunnen gisten”, zegt Sander. “Anderzijds is het een ietwat mysterieuze, niet-alledaagse plek om gasten te ontvangen. De proeverijen die we er organiseren, krijgen zo een bijzonder cachet, dat volledig past bij de sfeer die we willen uitstralen.”
Tot slot nog dit: Jana en Sander willen ook een deel van de opbrengst schenken aan een goed doel. “Alle suggesties zijn welkom”, aldus nog Jana. “In eerste instantie denken we aan organisaties en projecten die vrouwen kracht geven om hun dromen na te streven. Het creëren van power-woman, waar dan ook ter wereld, is voor ons een erg waardevol signaal dat we graag een duwtje in de rug geven.” Dus laat maar knallen, die kurken!