Claes Retail Group (CRG), de holding boven Belgische kledingketens JBC en Mayerline, heeft zijn jaarcijfers (2018) neergelegd bij de Nationale Bank. Daaruit blijkt dat ook CRG worstelt met de woelige retailmarkt: de omzet daalde met 10% tot 240 miljoen euro, terwijl het nettoverlies opliep tot 18 miljoen euro.
Toch komt er licht aan het eind van de tunnel: “Door strak kostenmanagement, nieuwe conceptwinkels en een herpositionering van beide modemerken, vertonen de resultaten van de eerste helft van 2019, een positieve trend”, zegt CEO Bart Claes. “Ondanks het moeilijke jaar, blijven we trouw aan onze duurzame visie en trekken we op verschillende domeinen volop de kaart van de innovatie.”
E-commerce
Waarom het in 2018 moeizaam ging voor JBC en Mayerline? “Nieuwe spelers, zoals aanbieders van tweedehandskledij, zetten extra druk op de markt en op de discountoorlog. De digitale transformatie, de globalisering en de komst van prijsbrekers zetten de Belgische modemarkt verder onder druk. Ook CRG ontsnapt daar niet aan. De digitale transformatie is voelbaar voor de hele retailmarkt en vraagt om een andere manier van ondernemen. Daarom hebben we in 2018 de positionering van beide merken bijgestuurd, onze webshops vernieuwd en gefocust op onze kostenstructuur.”
Investering
Met resultaat: “De nieuwe winkelconcepten die we introduceerden, slaan aan en tonen een mooi resultaat. Het komende half jaar gaan we dan ook 15 winkels van beide merken ombouwen naar het nieuwe concept, wat een investering van 5 miljoen euro inhoudt. En de nieuwe webwinkel werpt eveneens zijn vruchten af.”
Claes blijft volop de kaart van de innovatie trekken: “Onze winkels zijn ‘living labs’ waar we constant feedback van onze klanten verzamelen en daar op inspelen. De collecties worden verbreed, en zullen kunnen gepersonaliseerd worden. Zo kan je kleding bestellen met de eerste letter van je naam of zelfs met je volledige naam erop geborduurd. Tot slot zullen we onze inspanningen voor maatschappelijk verantwoord ondernemen nog verder opdrijven.”