Claes Retail Group maakte zopas de financiële resultaten voor het jaar 2023 bekend: De totale omzet bedroeg 238,9 miljoen, de EBITDA was goed voor 10,1 miljoen en de EBIT strandde op 0,7 miljoen. Bart Claes licht toe: “We blikken met gemengde gevoelens terug op een jaar vol uitdagingen voor onze sector. Ondanks de aanhoudende inflatie, wisselvallige seizoenen en toenemende internationale concurrentie, noteren we noemenswaardige financiële verbeteringen. Dit danken we aan onze voortdurende focus op de waarden en eigenheid van onze 3 merken, de voortgezette aandacht op operationele efficiëntie vanuit de groep en de passie van al onze medewerkers.”
Multistore in Zonhoven
CRG bleef in 2023 tevens investeren in het verhogen van de winkelbeleving. Zo opende de familieholding in december een uniek winkelconcept in Zonhoven, waar de merken CKS, JBC en Mayerline onder één dak verenigd zijn (zie foto). Nog een aandachtspunt in 2023 waren de nieuwe stappen op vlak van duurzaamheid en corporate social responsability. Ann Claes legt uit: “We streven ernaar kleding zo lang mogelijk lokaal in omloop te houden. Als je het zelf niet meer wilt of kunt dragen, moet je het kunnen doorgeven. Daarom zetten we steevast in op de kwaliteit van onze kleding. Daarnaast stelden we met onze vernieuwde duurzaamheidsstrategie ‘Pass it On’ een roadmap op om tegen 2030 honderd procent van de meest gebruikte materialen te vervangen door duurzamere alternatieven. Tenslotte blijven we consumenten sensibiliseren om onze kwalitatieve kleding door te geven via onze initiatieven als retouche-events, tweedehandscorners en inzamelboxen en dat in al onze winkels.”
CRG roept tot slot collega-ondernemers, organisaties en beleidsmakers op om mee te denken over initiatieven die op dit vlak nodig zijn: “Willen we verdere stappen zetten in lokale, kwalitatieve en betaalbare mode met een langere levensduur, dan zullen er ook veranderingen moeten doorgevoerd worden op beleidsniveau om dat haalbaar en betaalbaar te houden”, besluit Bart Claes.