Claes Retail Group (CRG), de holding boven Belgische kledingketens JBC en Mayerline, heeft in 2019 een forse inhaalbeweging gerealiseerd. Het verlies werd teruggedrongen van 18 naar 6 miljoen. Kijken we alleen naar de laatste jaarhelft, boekten Bart en Ann Claes zelfs opnieuw winst. Bij de volgende evaluatie moet uiteraard rekening worden gehouden met een groot ‘corona-effect’, zo waarschuwen de bedrijfsleiders.
Claes Retail Group zit volop in een transitiefase. De veranderde retailmarkt en de grote impact van de e-commerce noopten het bedrijf tot een drastische strategische koerswijziging en bijhorende investeringen. Daardoor werd in 2019 het tij gekeerd. Het
afgelopen boekjaar realiseerde de groep een operationele kasstroom van meer dan 9 miljoen euro, inclusief een opruiming van oude voorraden. Het netto verlies is teruggedrongen van 18 miljoen euro in 2018 naar 6 miljoen euro in 2019. De afschrijvingslasten investeringen in winkels en e-commerce wegen hier nog op door. “In de tweede jaarhelft van 2019 merken we op dat het netto resultaat voor het winterseizoen positief is geëindigd”, aldus CEO Bart Claes. “We keken dus met een positief gevoel naar 2020. Want ondanks het verlies hebben we nog steeds een solvabiliteit van 52%. Het verlies van de afgelopen jaren hebben we op eigen kracht kunnen verwerken, zonder enige externe steun. De bankfinancieringen situeren zich voornamelijk op niveau van de vastgoedentiteiten, waardoor we 2019 schuldenvrij konden afsluiten.”
En nu?
Claes blikt ook vooruit naar 2020. “En dan kunnen we niet om corona heen. We waren de eerste retailer die op 16 maart de winkels preventief sloot. De veiligheid van onze medewerkers, klanten en hun gezinnen primeerde, alsook het inperken van de verspreiding van het virus. Die sluitingsperiode duurde uiteindelijk tot en met 10 mei, waardoor er gedurende 8 weken geen omzet meer gerealiseerd werd in de fysieke winkels. Deze periode zette een rode streep door onze rekening, maar aan de andere kant kende onze
webshop een opmerkelijke boost,” vervolgt Bart Claes. JBC verviervoudigde in die periode de online omzet. “Dit succes blijft echter ruimschoots onvoldoende om de verloren winkelomzet te compenseren.”
Hoe het eindigt?
“Als bedrijf komen we sterker uit deze coronacrisis”, aldus nog Bart Claes. “Kostenbesparing en bijkomende maatregelen moeten ervoor zorgen dat de cashflow, ook
bij een eventuele gedeeltelijke tweede lockdown, voldoende ademruimte biedt om Claes Retail Group niet alleen door deze onzekere tijden te loodsen, maar ook een sterkere marktpositie te geven.”
Eén van de maatregelen is alvast de opening van JBC K’dee, de ‘kids only’ winkel in het nagelnieuwe Quartier Bleu in Hasselt. “Samen met interieurdesigner Deusjevoo hebben we daar de misschien wel mooiste kinderwinkel van België kunnen openen”, aldus een fiere Bart Claes. “En daarnaast blijven we uiteraard investeren in alle andere winkels, zowel offline als online.