JBC investeert dit jaar 35 miljoen euro

De Limburgse kledingketen JBC gaat dit jaar 35 miljoen euro investeren. In dat pakket zitten de restyling van 18 bestaande winkels, de opening van 10 nieuwe winkels en de bouw van een nieuw hoofdkantoor in Houthalen. Rechtstreeks en onrechtstreeks leidt dat tot 50 tot 100 nieuwe jobs.

Dat hebben Bart en Ann Claes van JBC vrijdag in het Brusselse stripmuseum bekendgemaakt. “Ja, het zal wel crisis zijn”, steekt Bart Claes van wal. “Maar er zijn ook bedrijven die het desondanks goed doen. Dat is ook belangrijk om te benadrukken.”

JBC_3

JBC hoort alvast bij dat clubje, zo blijkt. De omzet van de groep met nu 127 winkels in België en het Groot-Hertogdom Luxemburg, steeg vorig jaar met 13% tot 256 miljoen euro (incl. btw). “Aangezien de groei in de Belgische markt vorig jaar 2% bedroeg, hebben we ons marktaandeel dus weten verstevigen”, zegt Bart Claes. JBC staat nu al een tijd op de derde stek in ons land, na C&A (1) en H&M (2).

De resultaten van de groep zijn nog niet helemaal klaar, maar Claes mikt voor 2012 toch op een bedrijfskasstroom (ebitda) van minstens 10% van de omzet.

Op zijn hoofdkantoor in Houthalen telt JBC nu 241 medewerkers, dat zijn er 55 méér dan vier jaar geleden. Onrechtstreeks – het personeel dat door de zelfstandige winkeluitbaters wordt tewerkgesteld – is JBC goed voor nog eens 1.000 medewerkers.

Investeringen

Dit jaar alleen al gaat JBC zo’n 35 miljoen euro investeren:

– 15 miljoen euro in een nieuw en milieuvriendelijk hoofdkantoor in Houthalen (de verhuizing is gepland voor augustus).

– 11 miljoen euro in de restyling en nieuwe beleving in 18 winkels. Tegen 2016 moeten alle winkels opgefrist zijn, een totale investering van 60 miljoen euro.

– 6 miljoen euro in 10 nieuwe filialen, onder meer in Wijnegem Shopping Center en Waasland Shopping Center.

– 3 miljoen euro in nieuwe kassa’s.

“De investeringen leveren rechtstreeks en onrechtstreeks tussen de 50 en 100 nieuwe jobs op”, rekent Claes voor. “Op het hoofdkantoor in Houthalen hebben we dit jaar al 5 extra mensen in dienst genomen.”

Webwinkel

Tegen eind april gaat JBC ook zijn webwinkel lanceren. Via het internet kunnen klanten hun aankopen doen, en kiezen of hun nieuwe kleren en/of accessoires kunnen afgehaald worden in één van de winkels, of aan huis geleverd. Dat laatste zal wel wat extra kosten.

In de winkels zelf komen er ook touchscreens, waar klanten ontbrekende maten of stukken kunnen bestellen.

Geheim

Het geheim van JBC? “Wij hebben een open kijk op de wereld en de trends, maar spitsen die toe op de wensen en verlangens van de Belgische consument”, zegt Ann Claes. “Daarbij maken we zelfs regionale verschillen. Daarnaast is onze samenwerking met Belgische en internationale stijliconen, zoals Walter Van Beirendonck, Alice Temperley, Lio en Ann Lemmens, een grote troef.”