Als reactie op de angst die is ontstaan na de aanslagen in Brussel, is er een nationale campagne gestart om een meer verdraagzame en aangename maatschappij te bevorderen. De actie ‘Zeg maar Goeiendag’ wil contacten tussen mensen en bevolkingsgroepen aanmoedigen.
Naast heel wat grote kleppers als KBC, Torfs, Nationale Loterij, Colruyt en Randstad, zijn er ook 2 Limburgse bedrijven die de actie ondersteunen: kedingketen JBC en bouwbedrijf Mathieu Gijbels. “Aan een maatschappij die open staat, kan iedere mens zelf bijdragen,” zegt Herman Verwimp, marketing & hr-directeur bij Mathieu Gijbels. “Dat kan al door eenvoudigweg ‘goeiendag’ te zeggen. Tegen collega’s, bezoekers in je bedrijf, maar ook tegen toevallige passanten op straat, in een wachtzaal, op een bus, aan een kassa. Het kost niets, maar je voelt je direct wat meer op je gemak als je nog eens een gemeende goeiendag terug krijgt. We willen toch allemaal leven en werken in een tolerante, positieve en veilige omgeving? Als we klein beginnen, kunnen we met iets groots eindigen.”
“Aangezien bij JBC een ‘goeiendag’ vanzelfsprekend is, zowel in onze winkels als in het hoofdkantoor, was het een kleine moeite om onze schouders te zetten onder deze warme en nationaal gedragen campagne,” vult Cindy Gorissen, HR Director van JBC, aan. ”De uitdaging ligt er in om de onbekende in de straat aan te spreken met een ‘goeiendag’, en daar zetten wij in juli op in.”