JBC & Belgunique lanceren voor het eerst een ‘local market’, waarbij 5 jonge creatievelingen de kans krijgen om hun producten in het winkelpunt van JBC aan te prijzen. Zo zal interieurarchitecte Franca Faggio Del Giglio uit Genk haar juwelencollectie mogen presenteren in de winkel van Sint-Truiden.
Het webplatform Belgunique en de kledingketen JBC zetten lokaal maaktalent in de kijker van 7 tot en met 31 maart. Onder de noemer Local Market wordt in elke Vlaamse provincie 1 JBC-filiaal ter beschikking gesteld voor de collecties van 5 lokale makers. Het is de bedoeling dat gepassioneerde talenten die artistiek, ambachtelijk en authentiek actief zijn in hun eigen atelier, een weg naar het grote publiek kunnen vinden tussen de keiharde concurrentie van e-commerce en grote winkelketens.
Sofie Smolders, zaakvoerder van Belgunique, is heel blij met deze unieke samenwerking. “Dit nieuwe initiatief is terug een echte win-win. Lokale makers en lokale gevestigde waarden als JBC vormen immers het hart van onze lokale economie in een elkaar versterkend ecosysteem.”
Bart Claes, CEO van JBC, zet er graag de schouders onder: “Je zou het misschien niet zeggen, maar ook JBC is een lokale speler. Wij zijn als sinds 1975 een 100% Belgisch familiebedrijf. Onze collecties worden in ons hoofdkantoor in Houthalen ontworpen door onze eigen designers, en ons JBC-aanbod wordt regelmatig verrijkt met samenwerkingen van eigen bodem – denk aan Katja Retsin, Karen Damen of Walter Van Beirendonck. Daarnaast ontfermen we ons graag over jong Belgisch talent. Het feit dat deze makers van Local Market ook nog eens aan de slag gaan met duurzame en herbruikbare grondstoffen of gerecycleerde materialen, maakt voor ons de puzzel compleet.”