De Mercuriusprijs, uitgereikt door federatie Comeos, bekroont -kort samengevat- de meest innovatieve retailer van ons land. De jury kiest een bedrijf dat op een bijzondere manier blijk geeft van vernieuwing binnen het handelsapparaat. JBC kwam als laureaat uit de bus omdat zij een project hebben opgezet waarbij JBC-klanten hun afgedragen kleding terug kunnen binnenbrengen voor herverkoop in de JBC-winkels. Op-Nieuw, zo heet het. “Daarmee is JBC de eerste fashion-retailer die een fysiek antwoord heeft gevonden op de vele online tweedehandsplatformen”, stelt de jury van Comeos.
Bart Claes, co-CEO van JBC, is bijzonder trots op deze erkenning: “Al meer dan 30 jaar streven we, stap voor stap, naar een meer duurzame onderneming. We stimuleren onze klanten om hun JBC-kledij door te geven. Bijvoorbeeld: op het label van elk stuk kinderkledij voorzien we plaats om 2 namen te schrijven. Deze Mercuiusprijs is een enorm compliment, waarmee we onze inspanningen qua duurzaamheid beloond zien.”
De afvalberg van Ghana
En daarmee houdt het niet op bij JBC. Terwijl Bart Claes de onderscheiding in ontvangst mocht nemen, vertoefde zijn zus Ann in Ghana, waar ze met een delegatie van Belgische modehandelaars op missie was. Ze ging er kijken hoe er wekelijks 15 miljoen stuks tweedehandskleding in de hoofdstad Accra arriveren, en daarvan 40% gewoon op een stortplaats of in de rivier belandt. Samen met de andere aanwezige CEO’s ondertekende Ann Claes een charter waarin ze belooft om te waken over de duurzaamheid van de hele kledingketen: van producent tot finaal gebruik en recyclage. Een engagement over de sector heen, dat vast en zeker een verschil zal maken voor planet & people.