Het logistieke bedrijf Move Intermodal uit Genk legt 3 miljoen euro op tafel om 160 lichtgewicht laadbakken aan te schaffen. Het gaat om containers van 45 voet die een ton lichter zijn dan soortgelijke laadbakken. Nog voor deze zomer moeten alle units operationeel zijn.
Move Intermodal heeft samen met partner Wecon meer dan een jaar lang gewerkt aan de ontwikkeling en het testen van de ultra lichte bakken, die heel eenvoudig met een hijssysteem kunnen gewisseld worden. Het sterk verminderde gewicht heeft als grote voordeel dat meer volume per spoor kan vervoerd worden, aangezien de treinen een beperkt gewicht kunnen vervoeren. Dit is ook een duurzame oplossing, aangezien er minder transportbewegingen nodig zullen zijn (en dus de CO2-uitstoot zal verlagen). Door het leeggewicht van de laadeenheid te verlagen, kunnen er meer goederen vervoerd worden tegen dezelfde kosten.
Luc Driessen, CEO Move Intermodal, gelooft 200% in zijn product: “Dit is een mooi voorbeeld van ons streven naar naar praktische innovaties waarmee onze klanten worden ondersteund in de optimalisatie van hun kosten en ecologische voetafdruk.”
De uitvinding is intussen al genomineerd voor de RailTech 2017 Innovation Award. Die wordt op 28 maart uitgereikt in Utrecht. Het publiek kan mee stemmen. Wie Luc Driesen en zijn team wil steunen, kan even klikken op deze link.