Goed nieuws voor Ford Genk: ook na 2014 blijven de Ford S-Max en Galaxy twee aparte modellen. Dat zegt Philippe Verbeeck, de nieuwe algemeen directeur Genk. “Maar de volgende grote uitdaging is de start van de productie van de nieuwe Mondeo in 2013.” De nieuwe directeur wil alvast niet bij de pakken blijven zitten. Kostenbeheersing, kwaliteit en efficiëntie blijven hoog op de agenda staan. Na het akkoord over het ‘Investment agreement’, waarin de vakbonden en de internationale directie van Ford de toekomst van Genk hebben verzekerd, is de rust teruggekeerd in de Limburgse autofabriek. De opvolger van Guy Martens begint bovendien onder een goed gesternte. Nog tot minstens 2020 in twee ploegen een productiecapaciteit van ruim 225.000 auto’s per jaar gehandhaafd worden.
Goed nieuws in dit verband is alvast de beslissing van Ford dat de Galaxy en S-Max ook na het jaar 2014 als twee aparte modellen in Genk zullen geproduceerd worden. “Er zijn daar verschillende studies over uitgevoerd “, aldus Philippe Verbeeck. “Het scenario waarbij de S-Max en de Galaxy zouden worden vervangen door één auto heeft het niet gehaald. S-Max en Galaxy blijven hun eigenheid behouden.”
Uitdaging
Toch is de lancering van de nieuwe Mondeo de eerstvolgende grote uitdaging. De nieuwe Mondeo, die in januari op het autosalon van Detroit zal worden voorgesteld, gaat in de loop van volgend jaar in productie in de VS. Begin 2013 is het dan de beurt aan de Europese versie die in Genk wordt geproduceerd. “We mogen niet op onze lauweren rusten”, vindt Philippe Verbeeck. “Kwaliteit, efficiëntie en beheersing van de kosten blijven belangrijke aandachtspunten. We moeten auto’s produceren met een zo hoog mogelijke kwaliteit en dat zo efficiënt en goedkoop mogelijk.”
Kortom, 2012 wordt een spannend jaar. Philippe Verbeeck: “De algemene economische toestand en de onzekerheid qua productievolumes baren ons zorgen. Gelukkig produceert Ford Genk meer dan één model. Dankzij het succes van de S-Max en de Galaxy kan de daling van de Mondeo-productie opgevangen worden. Daarmee blijft de totale productie op peil.”
Onverwacht
Het vertrek van Guy Martens kwam voor iedereen als een verrassing. Omdat hij tot twee keer toe een aanbod voor een andere job binnen Ford naast zich neer had gelegd, had hij niet meer verwacht nog in aanmerking te komen voor een internationale topjob. Maar wat hij in Genk heeft neergezet, is in de hoofdzetel echter niet ongemerkt voorbij gegaan.
“In Genk is iets gerealiseerd waar ik op verder kan bouwen”, vindt hij.
Philippe Verbeeck ziet zich vooral als iemand die de neuzen in dezelfde richting zet. “Een auto produceren is een complex gegeven, een kwestie van teamwerk. Iedereen heeft ook een andere stijl van leidinggeven maar uiteindelijk leiden er vele wegen naar Rome.”