Petravansweefelt-1

Innovatie vraagt om opleiding

Veldeman Bedding is een familiebedrijf in het Limburgse Opglabbeek. In de jaren 50 startte Valère Veldeman met het fabriceren van matrassen in een klein productieatelier in Hasselt. Momenteel telt de Veldeman Group bijna 400 werknemers en wordt beschouwd als één van de grootste en meest expansieve industriële fabrikanten in de matrassen- en beddensector.

“Tien jaar geleden was er nauwelijks sprake van een degelijk opleidingsbeleid. Vandaag de dag is dat niet meer weg te denken.”

Aan het woord is Petra Van Sweevelt, HR manager bij Veldeman Bedding nv in Opglabbeek.

“De tijd dat een personeelsdienst enkel verantwoordelijk was voor de administratieve taken en loonbeleid is al enkele jaren voorbij. Tegenwoordig spreken we van een HR-beleid waar functieprofielen worden opgesteld, functioneringsgesprekken worden gevoerd en waar een degelijk opleidingsplan in de bovenste lade ligt. Een goed loonbeleid hoort er uiteraard nog bij maar het is veel meer dan dat.”

De vestigingen van Veldeman Group in Opglabbeek tellen 280 werknemers waarvan zo’n 200 arbeiders. “Voor de arbeiders organiseren wij meestal ‘training on the job’. Dat zijn opleidingen op de werkvloer waarbij men bijvoorbeeld het gebruik van nieuwe machines leert of nieuwe werkwijzen aanleert. Ook wanneer we nieuwe collecties lanceren is deze doelgerichte opleiding zeer efficiënt. Daarnaast is het voor ons ook belangrijk om goede arbeiders aan te trekken. In samenwerking met het Technisch Instituut Sint-Michiel in Bree hebben wij een project lopen om jongeren op de werkplek te laten leren, gekoppeld met een stage. Zo hebben wij hier een speciaal ingericht leslokaal waar de 7e jaars stoffering op dinsdag en donderdag les komen volgen.” Veldeman Bedding is een familiaal bedrijf dat heel wat investeert in menselijk kapitaal. Ze trachten hiermee meer arbeidsvreugde te creëren en zo de werknemers meer te binden aan het bedrijf. Een investering die geen windeieren legt.

Veldeman Bedding organiseert een aantal opleidingen zelf en heeft hiervoor een ‘Academie’ in het leven geroepen. Een aantal opleidingen lopen in samenwerking met Syntra Limburg.

“Het grote voordeel is het maatwerk. In 2010 kochten we de opleiding Frans in bij Syntra. Wij hebben 2 zusterbedrijven in Frankrijk waarvan de administratie gedeeltelijk bij ons zit. Als je de opleiding op deze materie kan afstemmen is het mogelijk om op korte termijn je mensen efficiënt op te leiden.”

Meer en meer bedrijven gebruiken opleidingen niet alleen om kennis over te brengen maar ook om het personeel te motiveren en te binden aan het bedrijf. Ook Petra Van Sweevelt is overtuigd dat dit werkt. “We zitten met een vergrijzende populatie op de werkvloer. Het is cruciaal om jonge mensen aan te trekken. Dat doe je door variatie in het werk te bieden om de motivatie te verhogen.”

[Ingezonden mededeling, onder verantwoordelijkheid van Syntra Limburg]