Reizen, eten en netwerkactiviteiten afschuimen: dat doet Steffen Brans graag. En werken, dat ook. “Ik geloof sterk dat je als ondernemer groots moet dromen en daar 200% voor moet gaan. Dan kom je het verst. Ook al is dat tegen de natuur in van de modale Limburgers. Ik vind: spreek de ambitie uit om de wereldmarkt te veroveren. Dat kan best wel lukken!”
“Ja, als teenager was ik een echte nerd die constant achter zijn computer zat”, vertelt Steffen. “Toch had ik daarnaast de ambitie om ondernemer te worden. Een eigen discotheek, daar droomde ik van. In het weekend werkte ik namelijk in de Versuz, en dat vond ik supercool. Ik wilde dan ook horecamanagement gaan studeren om die richting uit te gaan. Mijn moeder zei dat ik knettergek was. Ze zat er misschien niet zoveel langs… (lacht).” De jonge Steffen ging dan toch maar informatica studeren, en trok met een studiebeurs zelfs naar de VS. “Het is daar dat ik een studie heb gedaan over mobile toepassingen, ook al zaten daar toen nog geen apps op. Na mijn terugkeer in België, en een jaartje als consultant bij Cronos, waagde ik de stap om met een eigen zaak te starten. Ik was rotsvast overtuigd dat iedereen op een app zat te wachten, en dacht dat van de 100 e-mails die ik uitstuurde, er minstens 80 bestellingen zouden volgen. Draaide dat eventjes verkeerd uit… Ik kreeg welgeteld 2 antwoorden: één out of office, en één met de vraag ‘wat is dat, een app?’. Tja, qua reality check kon dat wel tellen. Niet dat ik snel ging opgeven. Ik stapte gewoon elk kantoor binnen om mij en mijn diensten voor te stellen. To The Point Events was één van de eerste klanten, en hun CEO Bart Koninckx introduceerde me bij een aantal andere organisaties. Zoals bij Voka Limburg, waar we een app mochten maken om contacten te leggen op de Nieuwjaarsinvitito. Dat heeft wel één en ander in beweging gezet.”
Innovatie: dat is het sleutelwoord
De rest is geschiedenis. Appwise, later van naam veranderd in Wisemen, groeide pijlsnel. Het digital agency verhuisde een aantal keren door plaatsgebrek. Er werken nu zo’n 120 mensen, verspreid over de hoofdvestiging in Diepenbeek en een bijkantoor in Lommel. “We hebben ons altijd kunnen onderscheiden door in te zetten op de nieuwste technologieën”, aldus Steffen. “We hebben ons bovendien gespecialiseerd in de keuze van de juiste toepassing om de strategie van de klant zo efficiënt mogelijk in te vullen. Bijvoorbeeld om de ervaring van de gebruiker aangenamer te maken: daar hebben wij dan precies de goede oplossing voor. Innovatie is het sleutelwoord: mee zijn met de tijd en weten hoe je het best de doelgroepen kunt bereiken.”
“Exentriek? Misschien wel. Maar elk vogeltje zingt zoals het gebekt is. Dat geeft veel vertrouwen, en dat merk je ook bij medewerkers.”
“Katertje? Dan blijf je gewoon thuis.”
Wisemen is tevens gekend voor het atypische personeelsbeleid. “Ik vind vrijheid en verantwoordelijkheidszin zelf heel belangrijk en weet dat de jongere generatie daar ook gevoelig voor is. Wil je de goede mensen aantrekken en hen gemotiveerd houden, moet je een bedrijfscultuur creëren waar zij zich als een vis in het water voelen. Dat doen we ook. Als iemand een kater heeft van een feestje de vorige dag, dan mag die gerust thuis blijven. Zolang het werk maar op tijd klaar is. Als teambuilding of feestjes doen we soms zotte dingen. Ons kantoor is een schoolvoorbeeld van ‘work hard, play hard’. Geen loze woorden, maar gewoon keihard doen. En dat werkt. Alle collega’s fungeren in zelfsturende teams, met cirkels voor kennisdeling. Met de handvaten die hen worden aangereikt, krijgen ze veel ownership voor de invulling van hun taken. Om met de anderen te kunnen omgaan, schrijft elke medewerker zijn eigen handleiding. Dan weten de collega’s meteen hoe ze het moeten aanpakken en hoe ze beter kunnen samenwerken.
“Op teambuilding doen we soms zotte dingen. Dat hoort erbij om het vertrouwen een boost te geven.”
“Ambitie? Je moet durven dromen om de wereld te veroveren.”
Sleutel van het succes? “Dat heeft zeker ook te maken met de hoogte waar we de lat leggen”, vindt Steffen. “Misschien atypisch voor Limburgers, maar mijn ambities zijn torenhoog. Ik spreek het doel uit om de beste en de grootste ter wereld te worden. Punt. Daar werken we naartoe, en dan zien we wel waar we uitkomen. Het grotere doel: dat triggert mij. Ik geef een voorbeeld. Ooit was ik de jongste Tesla-rijder in België. Hip ding, toekomstgericht… Bon! Maar ik vond niet de gepaste tools om alles duidelijk en efficiënt te beheren. Zo is Eevee Mobility ontstaan, een app waarmee alles rond laden en kosten in kaart wordt gebracht. Goed, een toepassing voor de wereldmarkt, en daar spelen we op in. Vandaag, nu 2 jaar later, tellen we al 30.000 gebruikers, verspreid over 73 landen. Op de goede weg dus, zoals dat heet. Ik ben ervan overtuigd dat als je een product of dienst levert die problemen oplost en dit combineert met een hoger doel of straffe ambitie, dat je in staat bent om grootse dingen te doen. We houden de droom levend om ooit een digitaal product te maken dat écht de hele wereld verovert. Ja, echt… dat zou een kick geven. Let’s go!”