Wist je dat… de luchtweerstand van een fiets telt voor 20% van het vermogen dat een wielrenner op de fiets moet ontwikkelen? Die weerstand verminderen maakt dus een wereld van verschil om sneller vooruit te gaan en de inspanningen langer vol te houden. Ridley Bikes, het bedrijf van Jochim Aerts uit Beringen, is gestart met een innovatietraject om de weerstand van elk fietsonderdeel te reduceren.
De snelste fietsen uit de wielersport worden op een klassieke manier vervaardigd: het frame door de ene producent, de wielen door een andere. Maar: een racefiets in zijn geheel ontwerpen, van spaak tot stuurpen, zou de aerodynamica fors verbeteren. Een inzicht dat Ridley Bikes en het Nederlandse Scope Cycling via Crossroads2 (*) willen verzilveren.
Ze krijgen een subsidie van 135.000 euro om de kleinste details aan een fiets te verbeteren zodat er telkens enkele fracties van seconden aan tijdswinst kunnen geboekt worden. Samen kan dit op de meet het verschil betekenen tussen winst en verlies. Ridley focust onder meer op de combinatie tussen het frame dat ze zelf maken en de wielen die geleverd worden door Scope Cycling uit Eindhoven. “Als we onze expertise bundelen is er nog heel wat progressie mogelijk”, aldus Jochim Aerts. “Doel is om uiteindelijk een prototype te maken waarbij alle onderdelen samen uitgetekend, ontworpen en getest worden volgens de beste aerodynamische principes. Daarna kunnen we het model naar de markt brengen.”
(*) CrossRoads2 is een subsidieproject dat kmo’s ondersteunt met grensoverschrijdende, innovatieve en technisch haalbare ideeën. In Limburg zijn er 16 kmo’s betrokken, goed voor een subsidiebedrag van 807.701 euro. In deze reeks lichten we een aantal van deze innovatieve projecten toe. Meer info op deze site.