De Logistieke Campus Limburg is een onderdeel van Logistics Valley Flanders. Waar vroeger duizenden auto’s van de band rolden, ontstaat nu ruimte voor nieuwe economische ontwikkelingen in de logistiek. POM Limburg en de stad Genk verkopen het laatste perceel op de site van maar liefst 134 hectare. Daarmee krijgt bijna tien jaar na de sluiting van Ford Genk, waarbij ruim 10.000 mensen hun job verloren, het hele terrein een nieuwe invulling.
Volgens gedeputeerde voor Economie en POM Limburg-voorzitter Tom Vandeput (CD&V) is het de bedoeling dat er op de nieuwe Logistieke Campus een kruisbestuiving ontstaat tussen verschillende actoren, zoals dat nu al het geval is op de Corda Campus in Hasselt, de Health Campus en bouwcampus in Diepenbeek. “Met deze investering creëren we een ontmoetingsplaats waar innovatie, samenwerking en digitalisering hand in hand gaan. Het wordt een knooppunt waar alle logistieke partners en kennisinstellingen terechtkunnen.”
Een consortium met onder meer Group Machiels en H.Essers kwam als beste kandidaat naar voren om het laatste perceel te ontwikkelen. Ze gaan voor dit logistieke centrum onder meer een poortgebouw van 11 verdiepingen uit hout en beton bouwen. Die plannen circuleren al 3 jaar maar worden nu concreet.
Lees ook: Machiels wil houten toren bouwen op de Ford-site
We zijn verheugd een belangrijke rol te kunnen spelen in de bouw van het iconisch poortgebouw, het sluitstuk en de eyecatcher van de reconversie van deze site”, zegt Louis Machiels, bestuursvoorzitter van Group Machiels. Ook Gert Bervoets, CEO van H. Essers, is trots: “Dit iconische poortgebouw is niet alleen een symbool van innovatie en duurzaamheid, maar ook een baken in Europa. Het markeert de strategische positie tussen de zeehavens en het Europese achterland.”
Samen ontwikkelen Group Machiels en H.Essers ook containerterminal Port of Limburg, die in januari 2025 operationeel is.