International Automotive Components, afgekort als IAC, gaat spannende maanden tegemoet. De vestiging in Genk, waar zowat 280 mensen werken, is in volle onderhandeling om de dashboards te maken voor de nieuwe Mondeo. “Ford Genk is momenteel onze enige klant,” zegt general plant manager Koen Beerts. “Als we dus dit contract vanaf 2013 binnenhalen, is er meteen werkzekerheid tot 2020. We hebben er goede hoop op, omdat onze onmiddellijke nabijheid een grote troef is. Maar we blijven toch heel alert en doen er alles aan om de keuze voor ons zo eenvoudig mogelijk te maken.”
In voorbereiding op de onderhandelingen heeft IAC al fors geïnvesteerd in nieuwe toepassingen. “Zo werkt dat in onze sector,” weet Koen Beerts. “Je moet de klanten overtuigen met nieuwigheden. Het is niet zo dat je eerst het contract krijgt en dan pas kan starten met de R&D. Uiteraard zullen we, mochten we het halen, fors investeren in onze Genkse fabriek. De basis blijft hetzelfde als nu, maar voor het ombouwen van de machines moet je toch snel op 10 miljoen euro rekenen.”
IAC heeft vlak buiten de provinciegrens in Grobbendonk ook een vestiging van Stankiewicz, een bedrijvengroep die in 2009 werd overgenomen. Hier werden vroeger de automatten voor de Opel Astra gemaakt, maar sinds de sluiting van de Antwerpse fabriek zoekt men naar alternatieven.