Bandencentrale UTI Theunissen in Genk heeft een recordjaar achter de rug (>11 miljoen euro). “Door de strenge wintermaanden is de vraag naar winterbanden sterk toegenomen,” zegt directeur Danny Danneels. “Dit is echt een hype geworden, vooral omdat de autodealers grote marketingbudgetten hebben gespendeerd aan de promotie hiervan. De noodzaak aan winterbanden bestaat natuurlijk al veel langer, maar als wij – de commercanten in banden – dat zeggen, is het ongeloofwaardig. Het valt te verwachten dat de lobby van de autosector, gesteund door de verzekeringen, hun slag zal thuishalen om winterbanden te verplichten op Europees niveau. Wij vinden dat goed en terecht.”
UTI Theunissen heeft daar meerdere redenen voor: “Iedereen heeft er voordeel bij. Wij natuurlijk vanuit economisch standpunt, en de chauffeurs voor hun veiligheid. Maar ook de verzekeringsmaatschappijen, want winterbanden betekenen kortere remafstanden, dus minder ongevallen en minder vergoedingen die ze moeten uitbetalen. Het is ook goed voor het algemeen belang. Want wat zien we nu: van zodra het een beetje glad is, en één voertuig met zomerbanden de helling niet op kan, ligt het hele verkeer direct lam. Zo ontstaan iedere winter duizenden files, die hopen geld kosten.”
“Hoeveelheid en prijs van bestellingen onbekend”
Groot nadeel voor UTI Theunissen is de sterke schommeling in de beschikbaarheid van banden bij de producenten. “Door de grote vraag is er momenteel een ondercapaciteit in de sector,” aldus nog Danny Danneels. “We kunnen dus wel bestellen, maar weten absoluut niet hoeveel we binnen gaan krijgen. En tegen welke prijs weten we ook niet, want de prijzen voor olie en rubber blijven fors stijgen, en wij betalen op het moment van ontvangst. Dat is erg chaotisch allemaal en maakt onze business niet evident om planmatig te runnen.”
Andere nadelen? “Goed personeel vinden,” zegt de directeur zonder nadenken. “We hebben doeners nodig, mensen die van aanpakken weten, maar ze liggen niet voor het oprapen…”