Experts zijn het er over eens dat de grote golf van ontslagen nog moet volgen. Toch zijn er bedrijven die tegen de stroom inroeien, en nu al volop bezig zijn met bijkomend personeel te rekruteren en op te leiden. De Limburgse Groep Heeren, die de Hubo-winkels overkoepelt, heeft alvast 10 mensen gezocht die worden voorbereid op een carrière in de doe-het-zelf-keten.
Wat als… je verkoopmedewerkers moet betalen, maar die door de lockdown weinig of geen werk hebben? Een mogelijke tijdbesteding is de investering in opleiding. Dat is wat Groep Heeren doet. Tegelijk wordt er voor de eigen Hubo-winkels ook naar bijkomend personeel gezocht. “Wie wacht tot de crisis helemaal voorbij is, komt te laat om de beste profielen binnen te halen en zal veel tijd verliezen als de nieuwelingen op dat moment nog moeten opgeleid worden”, vindt Tom Heeren. Vandaar dat het jonge uitzendkantoor Flexer (Hasselt) en Sales Styling by Geert Kenis (Zonhoven) werden ingeschakeld -om het in voetbaltermen uit te drukken- nu al geslaagde transfers te doen en deze via een intensief trainingskamp, klaar te stomen om te schitteren in de eerste ploeg van Hubo.
‘Speciaal voor Hubo hebben we in samenwerking met Geert Kenis, een specifiek en geïntegreerd aanbod uitgewerkt”, aldus Laura Dewallef, salesmanager van Flexer. “Wat ons betreft gaat het om de rekrutering van de kandidaten, met een diepgaande screening. Daarna mogen ze rekenen op een doorgedreven sales-traning van Geert, met tot slot een aparte opleidings- en introductiedag.” Ook nadien worden de medewerkers opgevolgd en -net zoals de bestaande medewerkers- permanent bijgeschoold.
“Met al deze stappen weten we meteen of de kandidaten het juiste Hubo-DNA bezitten”, aldus Tom Heeren. “De lichting van 10 nieuwe medewerkers werd donderdag verwelkomd en alvast ingeschakeld om de toekomstige collega’ te leren kennen aan het werk te zien.”