Het veelbelovende horecaplatform Xenia, dat werd opgericht door Limburgse ondernemers, is zopas live gegaan. Horeca-uitbaters kunnen Xenia gebruiken om producten en diensten aan te kopen aan de voordeeltarieven, die door de coöperatieve werden onderhandeld. Met Vesta is er tevens een luik voor personeelsadministratie aan het platform gekoppeld.
De mosterd voor het idee werd gehaald in Oostenrijk, waar tal van horecazaken zijn aangesloten op een groot digitaal platform. Ze doen er aankopen met groepskortingen bij grote leveranciers en maken gebruik van schaalvoordelen op vlak van HR, IT, advies, enzovoort. Omdat door allerlei wetgeving en andere omstandigheden de horeca in ons land onder druk staat, werd beslist om hier een soortgelijk platform op te zetten.
Na een intensieve voorbereiding werd de coöperatieve vzw Xenia Horeca Services vorig jaar officieel opgericht door ondernemers Filip Vanheusden (ook voorzitter van HoReCa Vlaanderen), Dirk Daniëls, Wim Gommers, Paul Bevers, Frank Van Orshoven en John Weber. “We zijn gestart met onderhandelingen bij enkele grote horecaleveranciers, en breiden nu systematisch uit”, zegt Christel Vallé, Business Development Manager bij Xenia. “Door heel wat leveranciers te strikken die op nationaal vlak actief zijn, kunnen we vanuit Limburg de stap zetten naar de rest van Vlaanderen en zelfs heel België.”
De aankoopmodule is het eerste luik van Xenia dat nu klaar is. “En met Vesta werd er een platform toegevoegd dat horeca-uitbaters faciliteert met hun personeelsadministratie en planning”, aldus nog Christel Vallé. “Ook voor andere aspecten werken we samen met sterke partners, zoals E-Luminati voor het afdwingen van de beste energieprijzen.”
Het doel is Xenia verder uit te breiden met extra tools voor de ‘ontzorging’ van alle horecabedrijven. “Zo komt er een luik met crowdfunding, waar Xenia-leden/coöperanten die willen investeren, een beroep op kunnen doen voor hun financiering. En ook aan de module voor advies en coaching wordt intussen gewerkt”, besluit Christel Vallé.