Honderden Limburgers op straat bij NedCar

De Nederlands-Limburgse autoproducent NedCar in Born heeft aangekondigd dat de productie volledig wordt stopgezet voor 2013. Althans, de Japanse eigenaar Mitsubishi wil geen voertuigen in West-Europa meer produceren. Als er dus geen overnemer wordt gevonden die een doorstart kan maken, zullen de 1500 mensen bij NedCar hun baan verliezen. Daarbij ook een 300-tal Belgen, voornamelijk Limburgers.

Bij NedCar worden nu nog de Mitsubishi Colt en de Outlander gemaakt. De Colt houdt er sowieso mee op eind 2012 en wordt niet vervangen. In Thailand zal een nieuw model geassembleerd worden. De Outlander verhuist naar Japan, van waar het voertuig voor de West-Europese klanten zal ingevoerd worden.

De Nederlandse overheid heeft goede hoop om een overnemer te vinden voor de autofabriek. De gesprekken met kandidaten lopen al, aangezien het nieuws al even in de lucht hing. Ook voor de bonden is het niet echt een verrassing. “Klopt, maar dat we het nu via de pers moeten vernemen, nog voor de ondernemingsraad is gestart, vinden wij godgeklaagd”, zegt Bob Vanlaeke van ACV-Metea, die vanuit Belgisch-Limburg de belangen van onze landgenoten ginds verdedigt. “In Belgïe zou zoiets wettelijk niet mogelijk zijn.”

De vakbonden hebben hun huiswerk intussen wel al gemaakt. “Dat er deze week acties zullen komen, staat nu al vast. We wachten even af hoe de mensen zullen reageren na de officiële bekendmaking van het nieuws, maar een staking is zeker niet uitgesloten. De Belgen die bij NedCar werken, ik schat toch zeker 300, zijn goed vertegenwoordigd in de ondernemingsraad. Zij zullen dus ook trachten hun rechten te vrijwaren. Al zullen de onderhandelingen over details gaan, aangezien de basis van sociaal plan in Nederland al op voorhand vastligt. De rest van de invulling zal gebeuren in de lijn van wat gebruikelijk is bij grote multinationals.” Tot vrijdag blijft het personeel alvast thuis om de mokerslag te verwerken.

Bob Vanlaecke hoopt dat er nog een deel van de tewerkstelling kan gered worden. “Het is zeker een bedrijf met mogelijkheden. De laatste jaren ging het zelfs vrij goed. Vorig jaar werd de samenwerking met een Chinese bussenbouwer nog in extremis afgeblazen.”

Bij Magna Belplas in Genk worden ook bumpers gemaakt voor NedCar. Het is niet duidelijk wat de impact van de huidige beslissing voor hen zal zijn.