Francis Vos_Profielfoto

Hogeschool verkleint kloof naar bedrijfswereld

Als de coronacrisis onze bedrijven iets geleerd heeft, is het wel de noodzaak aan een doorgedreven digitalisering. Om die behoefte maximaal te ondersteunen, richt Hogeschool PXL de nieuwe Digital Business School op. Ook op andere domeinen verhoogt de school de inspanningen om het aanbod nog beter af te stemmen op de concrete noden van de Limburgse ondernemingen.

“De coronacrisis heeft de manier van samenwerken en zakendoen fundamenteel veranderd”, weet Ben Lambrechts, algemeen directeur van Hogeschool PXL. “Organisaties, bedrijven en professionals zullen meer dan ooit digitaal moeten schakelen. Volledig in lijn hiermee, starten wij het nieuwe platform Digital Business School op. Hiermee nemen we het voortouw in tal van domeinen waarin de digitalisering een versnelde impact zal hebben op het bedrijfsleven, denk hierbij onder meer aan artificiële intelligentie, drones, smart cities, e-sports en e-learning.”

Francis Vos, departementshoofd PXL-Business (foto boven), concretiseert: “In diverse domeinen leiden we ‘business architecten’ op die via technologie structuren uittekenen, initiatieven nemen en nieuwe business maken. Zo zal een Smart City Business Architect zijn technologische kennis delen met bedrijven die bezig zijn met duurzame energie, slimme mobiliteit, enzovoort. Een AI Business Architect zal bedrijven helpen om artificiële intelligentie in hun processen te integreren. Nog andere specialisten, zoals een Digital Learning Business Architect introduceert opportuniteiten in e-learning, een E-sports Business Architect kan het verschil maken om zaken te doen in de snelgroeiende sector van de games en e-sports, of een Drone Business Architect is in staat om zowel technisch als juridisch nieuwe businessmodellen in de drone-sector te faciliteren.”

Marijke Sporen, coördinator van de Digital Business School: “Deze opleidingen worden zowel on campus als online gegeven, zodat ook bestaande professionals die deze opleidingen willen volgen, zelf kunnen bepalen waar en wanneer ze de lessen volgen. Eind september 2021 gaan al deze cursussen van start.”

Slimme logistiek
Hogeschool PXL zet overigens op diverse andere manieren in op de versterking van de samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven. Een mooi voorbeeld is de cyclus van ‘ronde tafels’ die weldra wordt opgestart aan PXL Business. Er worden telkens enkele toonaangevende ondernemingen uit een specifieke sector uitgenodigd om op een informele manier de actuele opportuniteiten en bedreigingen te bespreken. Op basis van die info kunnen onderzoekers van PXL projecten uitwerken die aan de specifieke noden van vandaag en morgen tegemoet komen. Een eerste actueel thema, met name Supply Chain Risk Management, wordt als eerste in deze reeks besproken met Limburgse toppers over logistieke trends een aardig woordje kunnen meepraten.

Verwimp
Nog een ander voorbeeld, met dezelfde doelstelling, is terug te vinden in de opleiding Marketing & Sales. “Het is onze opdracht om de afgestudeerden ‘futureproof’ te maken”, zegt opleidingshoofd Maarten Thiry. “Om dat te bereiken moeten we onze opleidingen heel praktijkgericht afstemmen op de actuele uitdagingen waar onze bedrijven mee kampen. Wij doen dat onder meer door ervaren professionals aan ons te binden via een structureel gastlectorschap. Zo hebben we vorig jaar Stijn Skondras kunnen engageren, en plannen we dit volgend academiejaar ook te doen met Tom Van den Bergh, CEO van communicatiebureau RCA. Als externe voorzitter hebben we de onovertroffen Herman Verwimp kunnen strikken, die ons van heel nabij adviseert om onze opleidingen praktijkgericht vorm te geven. En dat is bijzonder waardevol als onze alumni zich straks op de arbeidsmarkt begeven.”