Het enthousiasme over de herstart van de horeca is enorm. De creativiteit en flexibiliteit van de ondernemers wordt beloond met volle reservatie-boekjes. De sympathie uit zich bovendien in diverse steunmaatregelen die het omzetverlies van de voorbije maanden moeten helpen compenseren. Enkele voorbeelden:
– Kokima Eventkasteel in Kortessem, al meer dan 20 jaar gekend als feestlocatie tot 500 personen, gooit het roer radicaal om. Philippe en Yannick Van de Weerd hebben hun aanbod helemaal afgestemd op corona-vriendelijke formules. Zo zijn er op zondag stands met streetfood, waar gerechten afgehaald kunnen worden. Outdoor-activiteiten, zoals wandelingen, tractor-ritten en weiland-golf, zijn volledig voorbehouden voor families. Een deel van het terrein werd ingericht om campers te ontvangen. Op deze manier creëert de ondernemersfamilie opnieuw leven in de brouwerij!
– Nog een creatief idee: de gekende horeca-exploitant Jeoffrey Brabanders zet het concept Café aan huis in de markt. Hij komt bij u langs met een omgebouwde design-caravan van de jaren 60, voorzien van frigo’s, toog, decoratie, professionele muziekinstallatie, enzovoort. Hij maakt ook kleine snacks zoals hotdogs, tapas en slaatjes. Daarnaast maakt Jeoffrey ook luxueuze overnachtingsmogelijkheden beschikbaar. Met Wilderland bouwt hij exclusieve glamping-constructies op (foto boven), met inbegrip van alle gewenste cateringmogelijkheden. “Bovendien 100% ecologisch verantwoord”, aldus Jeoffrey.
– Shopping 1 in Genk krijgt meer ruimte voor de horeca. Eigenaar Wereldhave Belgium offert een deel van de gangen en andere ruimtes op om extra terrasmeubilair uit te stallen. De cafés en restaurants mogen er drie maanden gratis gebruik van maken. “De horeca heeft door de afstandsregels die gerespecteerd moeten worden, meer plaats nodig om klanten op een veilige manier te ontvangen”, zegt Ine Beeterens van Wereldhave Belgium. “Zonder die extra vierkante meters kunnen de uitbaters hun inkomsten niet op peil houden, terwijl de meeste kosten wel minstens gelijk blijven. Daarom hebben we beslist om zelf het voortouw te nemen en een oplossing uit te werken.”
– Stad Sint-Truiden steekt de lokale horeca een fameus hart onder de riem. Elke toerist die een overnachting boekt tijdens de zomermaanden (vanaf 15 juni tot en met 31 augustus) in één van de Truiense logies of hotels krijgt er één nacht gratis bij. Omdat logeren samen gaat met dineren, ontvangen toeristen per overnachting ook een bon ter waarde van 30 euro, die ze kunnen besteden bij de lokale horeca. “Op die manier geven we onze lokale horeca, die de voorbije maanden geen euro zag binnenkomen, een stimulans”, aldus burgemeester Veerle Heeren.
– Dorst Technology, een firma van horeca-coöperatie Xenia Services en 2 Gentse horeca-ondernemers, heeft samen met Alken-Maes een platform gemaakt waarmee klanten van horecazaken -met hun smartphone- de menukaart kunnen raadplegen, bestellingen doorgeven en contactloos betalen. Dorst biedt de formule tot 2021 gratis aan bij horeca-ondernemers. Groot voordeel is dat de klanten geen app moeten downloaden, maar gewoon een QR-code kunnen scannen en dan onmiddellijk in de omgeving vertoeven van de zaak waar ze zijn. De ambitie van Dorst is om marktleider te worden in de Benelux en daarna elders in de wereld door te breken.