Marketing… Een lokale ondernemer ziet de noodzaak ervan in, maar weet ‘begot’ niet hoe eraan te beginnen. En dus heeft Jordy Hex, onderzoeker en lector aan Hogeschool PXL, een model ontwikkeld waarmee ook kleine zelfstandigen en KMO’s heel makkelijk zelf de weg vinden naar eigen Facebookpagina’s, websites, reclameborden, banners, advertenties of persberichten.
Twee jaar heeft Jordy Hex, grotendeels met ex-collega Pex, aan het model gesleuteld. Het uitgangspunt van Hex-Pex was simpel. “De kleine, lokale zelfstandige die 60 à 70 uur per week met z’n winkel, z’n producten en z’n diensten bezig is, heeft niet zomaar een uur per dag de tijd om zich met marketing en communicatie bezig te houden. En al helemaal niet de middelen om daar bakken geld tegenaan te gooien”, aldus de onderzoeker. “Neem daar bij dat er met de digitale toepassingen zoals sociale media, een enorme verandering bezig is in de marketing, dan weet je dat de kleine, lokale retailer zich heel moeilijk kan profileren tegenover de multinationals. Vandaar dat we voor hen een praktische handleiding hebben gemaakt waarmee ze geen experts worden, maar wel zelf hun basis-marketing kunnen opzetten. Google Adwords, influencer-marketing, SEO, online reviews of Instagram-volgers…. Het komt allemaal binnen handbereik.”
Het model en de tools die daarbij werden ontwikkeld, zijn door de onderzoekers grondig getest. Zo’n 14 KMO’s zijn een jaar lang met de kit aan de slag gegaan, waarna het eindrapport gefinaliseerd werd. “Wat nu voor ligt, is zeker geen zaligmakende waarheid”, relativeert Jordy Hex. “Het is wel een mooi startpunt voor de kaasboer die geen kaas heeft gegeten van marketing en een houvast zoekt om op zijn manier aan de slag te gaan.” De belangrijkste tip? “Be good. And tell it. Wees goed in wat je doet en vertel het aan de wereld. Op de juiste manier.”
(Het model en de tools kunnen opgevraagd worden bij de onderzoeker zelf: jordy.hex@pxl.be)