Voerke IJs werd opgericht in 1982 door Roger Thijs. Hij startte met zijn eigen zaak nadat hij een brede klantenkring had opgebouwd als verkoper bij IJsboerke. Hij vertrok er uit onvrede en ging zelf zijn ijs fabriceren. Gaandeweg groeide Voerke IJs uit tot een internationale producent, die voornamelijk onder private label, dus onder de merknaam van de klanten, het ijs ging maken. In 2003 verhuisde de onderneming naar een nieuwe, grotere locatie. Roger Thijs, die eerder dit jaar overleed, had intussen de tweede (zijn zoon Guido) én ook al de derde generatie (Silke) in het familiebedrijf geïntroduceerd.
Lees ook: Stichter van Voerke IJs overleden
Vandaag de dag produceert Voerke IJs jaarlijks meer dan 5 miljoen liter ijs van hoge kwaliteit. Nieuw in het gamma is de merknaam Likkepot. Het is voor het eerst dat Voerke IJs met een eigen product naar de markt trekt. Er wordt als afzetmarkt gemikt op de retail en de foodservice.
Likkepot is een apart verhaal. Hiervoor selecteert Voerke IJs de beste ingrediënten die van lokale partners worden aangekocht. Er zijn vier basissmaken (aardbei, chocolade, mokka en vanille) en per seizoen wordt er een Limburgse topper toegevoegd, bijvoorbeeld ijs van echte, lokale perenstroop, van Limburgse kersen en van pruimen uit nabijgelegen boomgaarden. Dat maakt van Likkepot een écht Limburgs product, meteen goed voor een nominatie bij de laatste 5 kanshebbers op de award voor Hét Product Made in Limburg.
Of het traditiebedrijf uit Ulbeek met de hoofdprijs aan de haal gaat: dat weten we dinsdagavond, als Vlaams minister Jo Brouns de enveloppe openmaakt…