Hoewel de kranten en de tv-journaals opnieuw aardig worden gevuld met nieuws over Ford Genk, moeten we deze keer kort zijn: als goed geïnformeerde lezer van Made in Limburg, weet u al alles. Over naar het volgende bericht dus…
Nochtans kampeerden er best wat pennenridders en camerakardinalen aan de bedrijfspoort bij Ford. Genoeg om elke verkozene van de sociale verkiezingen zijn visie op de feiten te laten weergeven. En dan krijg je uiteraard wat nuanceverschillen… Maar de vergadering waar ze eigenlijk voor gekomen waren, had de dag voordien al plaatsgevonden. Geen nieuws dan? Toch wel. Want per toeval was net Jeff Wood, de nieuwe vice president van Ford of Europe, voor een kennismaking op bezoek, en dan moest daar maar nieuws uit gepeuterd worden. Dat zijn baas, Stephen Odell, een week ervoor nog tot 6 keer toe tegenover de Genkse vakbonden de ‘garanties’ van tafel had geveegd, was blijkbaar niet blijven hangen. Want ondanks het feit dat Wood niet verder geraakte dan te stellen dat Ford tot nader order het in 2010 ondertekende Toekomstcontract zal respecteren, werd hij nog voor zijn kopje koffie leeg was, al op internet geciteerd als ‘garanties voor S-Max en Galaxy’ en ’toekomst Ford Genk nu verzekerd’. Bon.
Wie zich de berichtgeving van de afgelopen jaren herinnert (en kijk gerust eens in ons archief) weet dat Ford zich met een officiële handtekening in 2010 heeft geëngageerd om in Genk 3 nieuwe modellen te zullen bouwen. In totaal 225.000 stuks per jaar. En dat, in ruil voor besparingen en een pak overheidsgeld, de werkzekerheid tot 2020 gewaarborgd is. Dat net zoals bij de Mondeo, de productiestart van de S-Max en de Galaxy met 6 maanden is opgeschoven, is evenmin een staatsgeheim. S-Max start in oktober 2014, Galaxy een maand later. Of ongeveer. Want als 1 toeleverancier die dag niet het juiste schroefje kan leveren, schuift alles weer eventjes op. Lees onze website gerust nog eens in april 2013, als de officiële mededeling zou moeten volgen dat beide modellen in 2014 van de band zullen rollen. Of ook weer niet, want met Ford weet je nooit. Collega’s die het zich nog herinneren, weten dat de officiële bevestiging van de vorige Mondeo er kwam toen de parking er al mee vol stond…
Dus: garanties? Neen, dat woord krijgen ze bij Ford niet over de lippen. Omdat 1) de maatregelen over de grote besparingsplannen geheimer zijn dan het recept van Coca-Cola en 2) ze het eigenlijk zelf allemaal nog niet zo goed weten. Als Ford straks met een gouden handdruk of brugpensioen een paar honderd mensen laat vertrekken, zullen we u informeren. En als het bedrijf, net zoals Opel Antwerpen, ondanks alle contracten, beloftes en miljoenen investeringen toch dicht gaat, zal u dat zeker ook wel ergens opvangen… En intussen: rustig ademhalen!