Hasselt positioneert zich als winkelstad en wil vanuit heel het land (én Nederland) bezoekers aantrekken door extra beleving te bieden. De binnenstad wordt dan ook opgevrolijkt met thematische decoratie en straatanimatie, die de sfeerschepping van de winkels en horeca moeten versterken. De winterperiode wordt in het teken van smaak, warmte en gezelligheid geplaatst, wat moet zorgen voor een aanzienlijke economische return.
Burgemeester Steven Vandeput en schepen van Economie Rik Dehollogne hebben zopas het officiële startschot gegeven van de winterkalender die zowel inwoners als bezoekers op een sfeervolle manier door de donkere maanden moet loodsen. Er staan koopzondagen op de agenda, markten met winterse producten, kerststalletjes met een aanbod van spijs en drank, en zelfs enkele fameuze après-ski party’s ten voordele van het Hasseltse verenigingsleven (onder meer in Kiewit).
Exponent van het winterse gebeuren, is de lancering van de Hasseltse Winterwarmers, een reeks van 13 smaakvolle dranken die door 13 deelnemende horecazaken werden samengesteld en nog tot 1 februari 2024 kunnen geproefd worden. Eéntje daarvan, de Big Daddy’s Hot Toddy van Rob Biesmans van Koks & Tales, werd door een jury tot beste van de 13 uitgeroepen en zal als uithangbord van de actie fungeren.
Burgemeester Vandeput en schepen Dehollogne kijken uit naar het winterseizoen in ‘de hoofdstad van de smaak’. “Er is natuurlijk het jaarlijkse Winterland, waar bezoekers volledig worden ondergedompeld in de gezellige kerstsfeer”, aldus de beleidsmakers. “Maar ook elders in de stad zetten handel en horeca hun beste beetje voor om van Hasselt dé place to be te maken. Laat de winterpret beginnen”, zeggen ze in (engelen)koor.