De Markiezaat Container Terminal, zoals H.Essers het project heeft gedoopt, moet in 2023 vergund zijn en de deuren openen in 2024. “De nieuwe terminal zal buiten de sluis gebouwd worden, zodat grotere schepen er kunnen aanmeren”, zegt Gert Bervoets, CEO van H.Essers. “Daarmee willen we onze positie in Nederland versterken, en ons steviger op de Europese kaart zetten als aanbieder van syncromodaal transport. We willen onze klanten totaaloplossingen bieden, gaande van opslag en multimodaal transport tot value added services. Daarom investeren we voortdurend in systemen om onze aanpak efficiënter, veiliger en duurzamer te maken. En die strategie werpt zijn vruchten af, want de vraag naar onze logistieke oplossingen blijft toenemen. We hebben dus ook nood aan voldoende ruimte om aan die vraag tegemoet te blijven komen.”
De totale capaciteit zal 250.000 TEU per jaar bedragen. (Ter vergelijking: de nieuwe terminal van Port of Limburg in Genk heeft een capaciteit van 350.000 TEU.) “Door deze strategische locatie aan het druk bevaren Schelde-Rijn Kanaal, kunnen we zowel warehousing als activiteiten met toegevoegde waarde, en transportoplossingen aanbieden bij bedrijven die via de zeehavens van Antwerpen en Rotterdam willen importeren en exporteren”, aldus nog de CEO. “En we zullen in staat zijn om containerladingen van binnenschepen te consolideren die niet in de havens van Antwerpen en Rotterdam terecht kunnen.”
De corridor die H.Essers met de nieuwe terminal creëert tussen Antwerpen en Rotterdam, doet denken aan de verbinding tussen Antwerpen en Genk die dankzij Port of Limburg mogelijk wordt gemaakt. “En zo breiden we ons internationaal netwerk van multimodale vervoersmogelijkheden verder uit”, besluit Gert Bervoets.