“Toen ik in 2017 stopte met Bloomie’s was ik er 36 jaar mee bezig geweest”, vertelt Luc Schrijvers. “Ja, dan moet je zelf een echte liefhebber zijn…” En dat kan ook gezegd worden van Michel Croonen, telg uit de gekende Genkse ondernemersfamilie Croonen, die regelmatig bij Bloomie’s ging snuisteren in de nieuwe releases. “Toen ik Michel vertelde dat er in de uitgeverijwereld heel wat optimalisatie mogelijk was, zijn we samen een glas wijn gaan drinken”, weet Luc nog. “We waren snel overtuigd dat een eigen uitgeverij het veel beter zou kunnen aanpakken, en zo is Daedalus ontstaan.” Daedalus zou trouwens eerst Icaros heten, maar omdat die door ongehoorzaamheid te pletter stortte, werd voor de naam van de vader gekozen.
De Genkse uitgeverij engageert zelf geen tekenaars, maar koopt vooral titels die op de gigantische Franse markt worden uitgegeven. “We pikken de kwaliteitsvolle projecten eruit, maken een deal met de Franse uitgever, en brengen vervolgens de reeksen uit in het Nederlands”, legt Michel Croonen uit. “Wij zorgen voor de vertalingen, het zetwerk, de drukker en de verdeling naar meer dan 100 winkelpunten in België en Nederland. Op die manier geven we zo’n 80 tot 100 strips per jaar uit. Dat volume is nodig om rendabel te kunnen zijn. Daedalus is goed voor zo’n 10 van de 120 strips die hier elke maand verschijnen en is daarmee koploper van de onafhankelijke uitgeverijen in Vlaanderen.”
Kort samengevat hangt het succes van Daedalus dus af van de feeling om topwerk in huis te halen. “Ja, er is wel enige kennis van de markt voor nodig”, aldus nog Luc Schrijvers. “De kunst is om jongeren en volwassenen dingen voor te schotelen die hen aanspreken, maar totaal anders zijn dan klassiekers als Suske & Wiske of Jommeke. Daar slagen we redelijk goed in. Fingerspitzengefühl. We hebben al enkele pareltjes ontdekt die als reeks bijzonder goed scoren. Je moet rekenen op 1.000 tot 1.500 verkochte exemplaren om break-even te draaien, terwijl we van onze best verkopende series aan 15.000 geraken als we alle herdrukken meetellen.” Tegelijk moeten ook de kosten worden bewaakt. “Inderdaad, op dat vlak hebben we ook stappen gezet”, zegt Michel Croonen. “We weten nu bijvoorbeeld dat je best drukwerken in grote oplages bestelt om zeker te zijn dat je er iets aan overhoudt. Een traject van vallen en opstaan, maar intussen weten we heel goed hoe de wereld in elkaar steekt.”
Daedalus heeft geen schrik voor de digitalisering. “Een strip is voor de 5.000 tot 6.000 liefhebbers die regelmatig hun portefeuille opentrekken, een puur fysiek gegeven. Ze moeten dat in hun handen kunnen houden en beschikbaar hebben als verzamelaar of handelaar”, weet Luc Schrijvers.
Intussen is ook de tweede generatie bij Daedalus aan de slag gegaan. “Dat onze kinderen hier de stiel leren en later met dezelfde passie onze handel overnemen: dat zou fantastisch zijn”, besluiten co-founders Croonen en Schrijvers.