IDB Benelux, het internationale kaasverpakkingsbedrijf uit Genk, gekend onder de naam Yoko Fresh Food, heeft grote contracten afgesloten met de top 3 van de Spaanse supermarktketens. “De opdrachten hebben een waarde van zo’n 7 miljoen euro,” zegt general manager Luc Lamberigts. “Ook in Scandinavië wisten we recent enkele nieuwe klanten te overtuigen, waardoor we onze strategische uitbouw van de Europese markten verderzetten.” IDB Benelux maakt nu jaarlijks zo’n 90 miljoen pakjes kaas.
Deze toename van het volume zorgt ervoor dat het personeelsbestand op peil blijft, ondanks het aanhoudende automatiseringsproces. “De laatste 3 jaar hebben we zowat 5 miljoen geïnvesteerd, inderdaad vooral in de automatisering van onze productielijnen. Ongeveer 1,5 miljoen hiervan ging tevens naar de uitbreiding van onze koelfaciliteiten met 2000 m2.” Bovendien plant het bedrijf ook enkele investeringen in duurzaamheid. “In de eerste plaats gaan we zelf de stikstof maken die nodig is om onze pakjes vacuüm te zuigen,” zegt Luc Lamberigts nog. “Hierdoor kunnen we de transportkosten van gasflessen schrappen. En verder zullen we ook zonnepanelen op ons dak leggen.”
IDB Benelux behoort tot een Ierse groep van zuivelproducenten en heeft naast de kaasverpakkings-afdeling in Genk ook het salade-bedrijf Nikita in Herk-de-Stad in portefeuille. De omzet is al een tiental jaren erg stabiel, tussen 100 en 125 miljoen euro.
Grootste Spaanse supermarkten kiezen voor Genkse kaas
13 oktober, 2010