Over de afgelopen jaren heeft Limburg een veel grotere groei (45%) gekend dan Vlaanderen (10%). Dat heeft Voka Limburg berekend. “Onze provincie heeft daarmee al een kleine stap genomen, maar de achterstand met Vlaanderen is nog groot. Vorig jaar was Limburg goed voor 6,11 procent van de totale Vlaamse export ten opzichte van 4,63 procent in 2010. Vooral de dienstverleners en handelaars vinden hun weg naar het buitenland, maar de industrie blijft de grootste exporteur van Limburg”, aldus Voka.
Industrie
De industriële activiteiten zijn nog altijd de sterkhouder van de Limburgse export, met een aandeel van 66,38 procent in 2016. Over de beschouwde periode is de export van industrieproducten toegenomen met 32,72 procent. Als we deze evolutie naast de Vlaamse industrie zetten, dan presteert Limburg relatief gezien beter.
Bouw
De internationalisatie van de Limburgse bouwsector kende een wispelturig verloop. In 2012 bedroeg de export 29,97 procent meer dan 2010, maar de daarop volgende jaren was er een sterke daling met 2015 als dieptepunt (-16,68 procent t.o.v. 2014). Vorig jaar volgde dan een revival (+36,1 procent t.o.v. 2015). Als we dit vergelijken met Vlaanderen, dan presteerde de Limburgse bouwsector relatief gezien minder dan de Vlaamse concullega’s de afgelopen jaren, met een sterke groei in 2016.
Diensten
Dienstverlening is dé uitschieter van dit overzicht. Met een toename van 115,37 procent spreken we over meer dan een verdubbeling. Runner-up is de internationale handel, dat eveneens een mooie groei noteerde (+72,97 procent). Deze twee sectoren nemen een steeds grotere plaats in in de Limburgse export, ten koste van de industrie. Het gecombineerde aandeel van handel en diensten is in 2016 goed voor 32,72 procent van de export tegenover 26,26 procent in 2010. In vergelijking met Vlaanderen kent Limburg hier een echte boom.
Handel
De belangrijkste verklaring voor de toename in internationale handel is de boom in e-commerce. Dit maakt het veel eenvoudiger om producten in het buitenland aan man te brengen. Europese consumenten vinden producten gemakkelijk online terug, bestellen deze en ze worden vervolgens aan huis geleverd. E-commerce bedrijven maken ook vaker gebruik van lokale websites waardoor consumenten denken dat ze bij een Duits of Nederlands bedrijf kopen.
De exportcijfers werden door Voka Limburg voorgesteld bij Trendy Fashion Outlet in Genk, van origine een familiaal tradingbedrijf in kleding dat geleid wordt door Samira Labyed, haar broer Djalil en zus Tahnee. Zij kopen overschotten van vorige seizoenen op bij grote merken, zoals Steve Madden of Guess. Vervolgens komen aankopers van outlet shops langs in Genk om te deze op te kopen. Zo verkopen zij aan een Franse keten van 76 outletwinkels. Omdat ze er niet altijd in slagen om de stock die ze binnen krijgen verder te verkopen aan zulke ketens, zijn ze met een eigen webshop begonnen: Maison Lab. Via dit platform verkopen ze rechtstreeks aan de eindconsument in heel Europa, met focus op de buurlanden. Nederland vertegenwoordigt bijvoorbeeld 60 procent van hun verkoop. Opgestart in 2015 is dit vandaag al goed voor 10 procent van de omzet en de groeiambities zijn groot. Door samen te werken met bekende personen en sterk in te zetten op social media kan Maison Lab op vrij eenvoudige wijze een groot publiek bereiken.