Een aantal CEO’s van Belgische bedrijven hebben een kerstboodschap opgesteld: ze willen dat iedereen die online kerstcadeautjes bestelt, eens goed nadenkt en zijn aankopen doet op Belgische websites van Belgische bedrijven.
Onder meer Grete Remen (Damhert), Bart Claes (JBC), Luc Van Mol (ZEB), Frans Colruyt en Wouter Torfs, richten zich tot de consument: “Twee weken geleden werden de Twinkle Awards uitgereikt voor de beste webshops die actief zijn in België”, aldus de bedrijfsleiders. “Slechts 4 van de beste 10 zijn Belgisch. Welgeteld 45 van de top 100 online verkopers hebben geen winkels in België en verkopen louter vanuit het buitenland. Onthutsende cijfers toch?
Beseffen wij als consument voldoende waar wij kopen? Van al die bestellingen op buitenlandse sites blijft geen of nauwelijks toegevoegde waarde in ons land: geen vennootschapsbelasting, geen tewerkstelling onder goede sociale omstandigheden en geen investeringen die onze economie doen draaien.”
De boodschap van de CEO’s is dan ook duidelijk: “Kerstmis is in aantocht. Een gezellige tijd van lekker eten en cadeautjes kopen, maar ook van reflectie. Misschien een moment om eens stil te staan bij ons koopgedrag en om ‘bewust’ cadeautjes te kopen? Een uitgelezen kans voor een warme oproep om te kopen op Belgische sites van Belgische bedrijven, uiteraard aan een concurrentiële prijs. En een al even warme oproep aan Belgische bedrijven om wat chauvinistischer en trotser te zijn op hun webshop en erover te communiceren naar hun klanten.”
Want, zo besluiten Claes, Remen & co: “Als je de lokale economie steunt, steun je de bedrijven en dus de mensen in je omgeving. En dan zwijgen we nog van kortere afstanden en dus minder onnodig transport…”