Op 29 november 2019 sluit voedingsbedrijf Damhert uit Heusden-Zolder zijn webshop af voor 24 uur. Dit uit protest tegen Black Friday. “Puur consumentenbedrog. Hoogdag van de graaicultuur. Stimuleert koopverslavingen. Een catastrofe voor het klimaat. Een nekslag voor de lokale handelaars.” Dat vindt Damhert ervan.
Communicatieverantwoordelijke Marie Peeters en zaakvoerder Grete Remen hebben drie redenen voor hun protestactie:
“Ten eerste is meestappen in de Black Friday-gekte puur consumentenbedrog en lijkt het eerder op een Fake Friday. Mensen worden onbewust aangezet om te kopen en denken dat ze megakortingen krijgen. Niets is minder waar. De kortingen zijn eerder aanbiedingen op oude voorraden, want de online giganten geven geen kortingen op nieuwe producten. Meestal blijkt ook dat aanbiedingen gedurende het jaar hetzelfde kosten of zelfs minder. Dus deze dag stimuleert enkel een koopverslaving met een vals gevoel van voldoening.”
Ten tweede is het een milieukwestie. “Wist je dat de naam Black Friday komt van het fenomeen dat de straten en autowegen ‘zwart zien van vervoer en mensen’, die allen op zoek zijn naar het beste koopje? Deze overconsumptie nekt het klimaat. Producten worden bijna kosteloos gedumpt op onze markt als strooigoed. Deze (pakjes-)economie strookt niet met een duurzame, circulaire economie. Het wereldwijd transport, grondstoffenverbruik, de uitlaatgassen en het kwantiteit-boven-kwaliteit-principe zijn de gevolgen van deze gekke koopjesdag die ons klimaat zwart maakt.”
En tenslotte is de boycot een warme oproep om lokaal te shoppen. “Black Friday is een zwarte dag voor onze lokale handel. De megakortingen, vooral van internetgiganten, verdringen onze lokale ondernemers die niet kunnen concurreren in deze ratrace naar dumping. Wij werken uitsluitend met zelfstandige ondernemers, mensen die dag in dag uit investeren en toegevoegde waarde creëren. Kortom zorgen zij voor onze sociale buurt en houden zij onze welvaartsstaat betaalbaar. Welke bijdrage doen die internationale webgiganten? Wij zijn ervan overtuigd dat dit een sterke wake-up call is om lokaal te kopen en om zo de kapitaal-drain naar het buitenland een halt toe te roepen. We hopen van harte dat vele ondernemers ons zullen volgen en dat we op begrip kunnen rekenen van de consument.”