Met de toekenning van de Limburgse Exportprijs wil Voka Limburg ondernemingen belonen voor hun exportprestaties en het belang van buitenlandse handel benadrukken. “Export draagt bij aan de economische ontwikkeling en welvaart van de regio door nieuwe marktkansen te creëren, werkgelegenheid te stimuleren en innovatie te bevorderen”, stellen Johann Leten en Cathérine Dreesen, respectievelijk gedelegeerd bestuurder en directeur Internationalisering. “Het is belangrijk voor Limburgse bedrijven om internationale markten te verkennen en zich aan te passen aan de uitdagingen en kansen van de globalisering om succesvol te blijven en te groeien.”
Deze drie laureaten zijn hier een succesvol bewijs van:
LAG Trailers: top in tankwagens
“In de komende jaren één van de drie belangrijkste constructeurs van tankwagens worden: dat is de ambitie van LAG Trailers uit Bree. Het bedrijf produceert 2.000 tankwagens per jaar op een totale Europese markt van 15.000, en is dus goed voor ongeveer 14%. Tegen 2025 moet dat aantal groeien naar 3.000 stuks en een marktaandeel van 20%. LAG Trailers heeft het afgelopen jaar alvast strategische exportkeuzes durven maken om zo in te spelen op de diverse uitdagingen die er vandaag zijn. Door te focussen op gestandaardiseerde producten die een breder Europees potentieel hebben, hebben ze hun exportaandeel kunnen verhogen naar meer dan 75%. Daarnaast hebben ze ook geïnvesteerd in de uitbreiding van hun productiecapaciteit, wat hun ook zal helpen bij het realiseren van hun verdere groei. Het is daarom dat ze de Limburgse Exportprijs in de categorie Grote Ondernemingen op zak mogen steken.
Grafityp: zeker van zelfklevende folies
In de categorie van de KMO’s gaat de Limburgse Exportprijs dit jaar naar Grafityp uit Houthalen-Helchteren. Het familiebedrijf – met de derde generatie aan het roer – ontwikkelt en produceert innovatieve print-, snij-, en gestructureerde films. Het bedrijf investeerde in een nieuwbouw met een nieuwe machine voor de productie van gegoten film (cast) en een coatinglijn, een doelbewuste keuze die past in het groeiplan van deze innovatieve onderneming. Dankzij een strategie waarbij ze inzetten op een duurzame groei, maar ook op nieuwe producten, heeft Grafityp de afgelopen jaren heel mooie groeicijfers gerealiseerd. Het bedrijf exporteert momenteel naar 62 landen en heeft dan ook een groot percentage van zijn omzet te danken aan export (92.5%).
Aeorbel: best isolerende materiaal ter wereld
Een starter die de kennis van de academische wereld combineert met ervaringen uit de industrie is Aerobel (zie foto). De onderneming uit Bilzen produceert innovatieve en ecologische isolatiematerialen. Pas opgericht in 2020 heeft de jonge onderneming intussen al verschillende innovatieve producten ontwikkeld waarvan de ‘Aerogel’ veel potentieel vertoont. Aan de hand van verticale integratie, superieure producten en een betrouwbaar distributienetwerk hebben ze hun marktaandeel verder uitgebreid in Europa. Daarnaast heeft het bedrijf haar goed doordachte exportstrategie verder uitgewerkt en zet het heel erg in op duurzaamheid en circulariteit. Op deze manier speelt Aerobel in op de duurzame uitdagingen die er vandaag in de wereld zijn. Meer dan verdiend: de Limburgse Exportprijs in de categorie Young Potentials.