Schermafbeelding 2024-06-27 om 18.43.54

Golazo in zee met tv-maker Goens

Golazo, het sportmarketing- en organisatiebedrijf van ondernemer en voormalig olympiër Bob Verbeeck, neemt een participatie in het productiehuis Bargoens van tv-maker Eric Goens. De twee zien brood in de boomende vraag naar sportverhalen. “Het is alsof de deuren van de speelgoedwinkel openzwaaien”, zegt Eric Goens over de deal.

Dat Golazo zich op de tv-wereld stort, is op het eerste gezicht misschien wat vreemd. Het sport- en gezondheidsbedrijf, dat vorig jaar goed was voor een omzet van 119 miljoen euro, is vooral bekend als organisator van massa-events voor lopen en fietsen, zoals de Antwerp 10 Miles, de marathon van Rotterdam of Dwars door Hasselt. Daarnaast is Golazo ook ontwikkelaar van sport- en welzijnsprogtramma’s voor bedrijven via dochter Golazo Energy, het vroegere Energy Lab.

Sportcontent
Maar de sportgroep is ook al jaren actief als advies-, communicatie- en contentbureau in de sport en begeleidt een 150-tal atleten in hoofdzakelijk olympische sporten. “We begeleiden hen met content voor hun sociale media”, legt Verbeeck uit. “Maar er is veel meer potentieel als je wat audiovisueel gaat denken. Ook qua sportevenementen doen we op dat vlak nog te weinig. We produceren jaarlijks wel zo’n 400 uur aan sportcontent voor tv, maar dat beperkt zich bijna uitsluitend tot live sport. We doen nog niets qua omkadering, terugblikken of documentaires. Terwijl zo’n audiovisueel verlengstuk de beleving rond een evenement of atleet kan versterken.”

Ideale partner

In Bargoens zag Verbeeck de ideale partner om daar meer op in te zetten. De twee werkten in het verleden al meer ad hoc samen, onder andere voor Goud!, de docureeks over topsporters die Bargoens maakte voor de VRT. Maar met deze deal trekken de twee partijen die samenwerking op tot een structureel partnerschap.

“Eigenlijk was ik niet bepaald op zoek naar een partner in het kapitaal”, zegt Goens (foto). “Ik heb de voorbije jaren meerdere vragende partijen wandelen gestuurd. Maar bij Bob was het een ander verhaal. De weelde aan verhalen die bij Golazo voor het rapen liggen, daar word ik als tv-maker warm van. Zowat alles wat relevant is in sport en topsport zit bij Golazo. Het voelt een beetje alsof de deuren van de speelgoedwinkel speciaal voor mij openzwaaien. Ik kan niet wachten om in de etalage te gaan snuisteren.”