Op 1 april wordt in Lanaken een gloednieuwe terminal voor goederenvervoer via spoor, weg en water in gebruik genomen. De infrastructuur van 21.500 m² komt er na de reactivering van 6 km spoorlijn tussen Lanaken en Maastricht.
Gedurende 2,5 jaar werd door Prorail en Infrabel druk gewerkt aan de reactivering van de zes kilometer lange spoorlijn tussen Lanaken en Maastricht, die sedert 1954 gesloten werd voor het reizigersverkeer en in 1986 voor het goederenverkeer. In tussentijd stond het Autonoom Gemeentebedrijf Lanaken (AGB) in voor de bouw van een rangeerplatform met een opslagkade van 21.500 m², dat inmiddels Albertterminal werd gedoopt. Een tweede overslagstation werd door Gobo Transport en Logistics gebouwd langs een parallelspoor.
Nu de testritten en veiligheidscontroles zijn uitgevoerd, kunnen het hoofdspoor en de Albertterminal vanaf 1 april definitief in gebruik genomen worden. Dit is het resultaat van een samenwerking over de landsgrenzen heen tussen Prorail, Infrabel en AGB Lanaken, met de financiële steun van Europa, het Vlaams gewest en de provincie Limburg.
Voor de exploitatie van de Albertterminal, heeft het AGB Lanaken een concessieovereenkomst afgesloten met de nieuw opgerichte bvba Railport Lanaken, een joint venture tussen de Nederlandse BV Container Terminal Stein (met o.a. Paul Cornelissen) en de Belgische NV Gobo International van Jurgen Gobyn (foto), die dus ook het andere overslagstation beheert. Railport Lanaken zal gedurende 15 jaar verantwoordelijk worden voor de commerciële en operationele exploitatie van de Albertterminal en het tweede overslagstation.
Het AGB heeft overigens naast de terminal nog 20 ha industriegrond te koop voor nieuwe, vooral watergebonden logistieke bedrijven.