Enkele jaren geleden ontwikkelde Go-Blue, samen met een Noors en Zwitsers bedrijf, een oplossing voor de ondergrondse laadproblematiek. Het gaat om de creatie van een gesloten circuit waarop alle laadstations kunnen worden aangesloten zonder verlies van laadvermogen. “Het is een perfect schaalbaar concept, waarop bewoners of bedrijven op ieder moment kunnen aansluiten met een eigen ondergronds laadstation”, legt Christiaan Kastrop uit. “Het beschikbare vermogen wordt ten alle tijden verdeeld over de aangesloten laadstations, vult medeoprichter Frank Ignoul aan. “Dit wordt load-balancing genoemd.”
Na een proefproject in een kleinere residentie in Hasselt (Gaerveld), rolde Go-Blue het systeem uit rond de Hasseltse Kanaalkom, met projecten bij Zuidzicht (4X78 plaatsen), De Kaai (211 plaatsen) en nu ook Quartier Bleu. “Met deze nieuwe opdracht voor de residentiële parkings van Quartier Bleu zal Go-Blue de volledige uitrol van deze zone hebben uitgevoerd”, weet Kastrop. “Een belangrijke mijlpaal en mooie referentie. In die mate dat projectontwikkelaars vanuit heel België al zijn komen aankloppen met interesse voor ons systeem.”
Go-Blue kiest daarbij voor een aanbod in totaalpakketten: “We staan in voor de productie, installatie, beheer van laadstations, alsook voor het leveren van laadpassen. Bovendien werken we samen met het Hasseltse installatiebedrijf Billief, om nog andere duurzame energie-oplossingen zoals zonnepanelen, warmtepompen of airco aan onze oplossing te koppelen. Want dat is de toekomst: één aanspreekpunt voor een integraal energiebeheer…”