De markt van de dienstencheques is in volle evolutie, maar ook in volle crisis. “De huishoudhulp is dan wel betaalbaar voor de gebruiker, het systeem is dat niet voor de dienstenchequebedrijven”, zegt Jo Mellemans, co-CEO van de Glowi-groep, waartoe ook Het Poetsbureau behoort. “Enkel voldoende schaalgrootte biedt mogelijkheden tot verdere groei. En die groei is nodig om niet in te moeten boeten op de kwaliteit van de dienstverlening of op de ondersteuning en vorming van de medewerkers. Vandaar het belang van de samenwerking met Easy Life.”
De grootste
Bij de goedkeuring van samenwerking door de mededingingsautoriteit, zou de Glowi-groep de grootste werkgever in Vlaanderen en de grootste werkgever in de dienstenchequesector in ons land worden. Binnen de groep zou Easy Life de eigenheid, werkwijze en merk graag behouden. Het huidige management en de oprichters, die ook herinvesteren in de groep, behouden de leiding over het bedrijf. Met zijn netwerk van 42 kantoren en 4.200 medewerkers ontzorgt Easy Life meer dan 30.000 huishoudens, verspreid over Vlaanderen, Brussel en Wallonië.
Al die mensen en kantoren die erbij komen, maken Het Poetsbureau (zoals deze tak van Glowi heet) in één klap zowat de helft groter. Het in 2007 door Jo Mellemans en zijn echtgenote Elly Huysmans opgerichte dienstenchequebedrijf telt voor de overname van Easy Life immers 75 kantoren en stelt 10.500 mensen te werk.
Over de overname zegt Jo Mellemans nog: “We hebben allebei een werknemersgericht personeelsbeleid dat diversiteit hoog in het vaandel draagt. Dat we 138 nationaliteiten tewerkstellen is daar een voorbeeld van. Als enige twee bedrijven in de sector hebben we bovendien het kwaliteitslabel Great Place to Work. In afwachting van de beslissing van de Belgische Mededingingsautoriteit, kijken we nu al uit naar de verdere evolutie die we hopelijk samen gaan doormaken.”