Aan de basis van het negatieve sentiment liggen diverse belemmeringen, met de hoge energieprijzen als voornaamste (voor 6 op 10 respondenten). Daarna volgen de hoge prijzen van intermediaire producten en grondstoffen (voor 4 op 10), toeleveringsproblemen (voor 4 op 10), de algemene hoge (economische en geopolitieke) onzekerheid (voor 1 op 3), hoge loonkosten (1 op 4) en de zwakke vraag (1 op 5).
Zoals ook al is gebleken uit de bevraging van Voka Limburg, is het vooral de stijging van de zogenaamde inputkosten (het totaal van kosten als energie, intermediaire producten, grondstoffen, vervoer en verpakking) die de bedrijven parten speelt. 7 op 10 van alle bevraagde Limburgse bedrijven meldt een stijging van deze kosten over de laatste 6 maanden. Voor slechts 5% bleven de inputkosten onveranderd.
Bij 7 op 10 is er sprake van een kostenstijging met de helft, bij 15% loopt het op tot een verdubbeling en bij nog eens 15% tot een verdrievoudiging. In de komende 6 maanden verwacht 84% van de bedrijven waar de inputkosten van invloed zijn op en voor hun activiteit een verdere stijging van de kosten.
Tegelijkertijd zijn ook de loonkosten in vergelijking met 6 maanden geleden bij 87% van de werkgevers gestegen. Bij 1 op 3 is er sprake van een stijging tot 5%, bij nog eens 45% bedraagt de loonkoststijging tussen de 5 en de 10%, bij 1 op 10 is er een stijging van 10% of meer.
“De stijgende energie-, grondstoffen- en loonkosten zijn een recipe for disaster”, zegt Bart Lodewyckx, gedelegeerd bestuurder van Unizo Limburg. “Ze zorgen echt voor kopzorgen en zelfs paniek bij de ondernemers. Het wordt voor velen echt onbetaalbaar.”
Wat maakt dat de verkoopprijzen onherroepelijk de hoogte in moeten. 3 op 4 Limburgse bedrijven meldt nu al een stijging van zijn prijzen, voor de helft blijft het voorlopig beperkt tot 5 à 10%. Maar 20% meldt een prijsstijging tussen 10 en 30% en bij 5% van de Limburgse respondenten zijn er prijsstijgingen van minstens 30% – die bij sommigen zelfs oplopen tot een verdubbeling.
Voor de komende 6 maanden ziet het er niet veel beter uit: 8 op 10 Limburgse ondernemers verwacht een verdere stijging van hun verkoopprijzen. 1 op 5 gaat uit van een status quo.