Tower International is de derde kandidaat investeerder die zich gemeld heeft voor een gedeeltelijke of gehele overname van de koetswerkafdeling van Ford Genk. Directieleden van de vestiging in Gent hebben de fabriek bezocht maar over hun intenties is nog niets bekend. Een zegsman van Tower Automotive bevestigde de interesse maar gaf verder geen commentaar.
In de wereld van de toelevering is Tower International geen kleine jongen. Het Amerikaanse bedrijf produceert koetswerkonderdelen voor de meeste autoconstructeurs en heeft 29 productievestigingen in Noord- en Zuid-Amerika, Europa en Azië. Vorig jaar haalde Tower International een omzet van 2,1 miljard dollar met 8.700 werknemers. In België heeft Tower International een vestiging in Gent, die onderdelen produceert voor Volvo Gent.
Dumarey
Het is momenteel niet duidelijk of Tower International geïnteresseerd is in een verderzetting van de activiteiten van de perserij of alleen in een overname van de machines. Enkele weken geleden meldde zich ook het Gentse staalservicebedrijf Van Heyghen Staal als potentiële overnemer.
Van de drie geïnteresseerden is momenteel alleen van Punch Metals, de groep van ondernemer Guido Dumarey, zeker dat hij na de sluiting van Ford Genk een doorstart wil maken met de perserij, waardoor mogelijk enkele honderden banen gered kunnen worden. In eerste instantie wil Punch Metals, dat ook een vestiging heeft in Hamont-Achel, koetswerkonderdelen produceren voor Ford, en later ook voor derden.
Eind 2012 nam de flamboyante ondernemer Guido Dumarey in Frankrijk een fabriek over van General Motors die versnellingsbakken produceert. Daarmee konden ruim 1.000 jobs gered worden. In een overgangsfase produceert de fabriek versnellingsbakken voor General Motors en tegelijkertijd worden andere klanten gezocht.