De directie van ArcelorMittal maakte het voornemen tot sluiting van de afdeling Tailored Blanks donderdag bekend. De procedure Renault wordt opgestart. De mededeling heeft geen impact op de afdeling van ArcelorMittal op dezelfde locatie waar koetswerkplaat voor de auto-industrie wordt gegalvaniseerd.
Met de sluiting wordt niet alleen de job bedreigd van 26 vaste werknemers, maar dreigen ook 17 tijdelijken en interims op zoek te moeten gaan naar iets anders. “De sluiting is volgens de directie te wijten aan de structurele problemen in de autosector”, aldus ACV-secretaris Jos Buschgens. “Bovendien is de capaciteit niet groot genoeg om internationaal mee te kunnen. De directie heeft wel toegezegd om te zoeken naar vervangende tewerkstelling in andere bedrijven van de groep.”
De directie van ArcelorMittal Tailored Blanks wil de deur van zijn Genkse vestiging definitief achter zich dichttrekken op 1 januari 2022. “Tot dan worden nog een aantal bestelling afgewerkt maar ik vraag mij af hoe men de werknemers gaat motiveren”, vindt Jos Buschgens. Bij de directie was gisteravond niemand voor commentaar bereikbaar.
Geen investeringen
ArcelorMittal Tailored Blanks ging in de jaren negentig van de vorige eeuw, toen nog Sidmar, in Genk van start met een technologie waardoor staalplaten van verschillende dikte aan elkaar gelast konden worden. Dat zorgde in de auto-industrie voor een forse gewichtsbesparing.
ArcelorMittal sloot enkele maanden geleden een gelijkaardige fabriek in Birmingham in het Verenigd Koninkrijk. Volgens Britse media was de sluiting te wijten aan terugval van de vraag zonder zicht op herstel en aan de dalende Britse autoproductie. De techniek zou bovendien in de autosector onder druk staan van modernere technologie. “We hebben het bedrijf er herhaaldelijk op gewezen dat er onvoldoende werd geïnvesteerd in innovatie en nieuwe producten”, zegt Jos Buschgens.
De resterende Europese fabrieken van het bedrijf bevinden zich in Frankrijk, Duitsland, Slovakije en Spanje.