xentro genk 2

Genkse bedrijven furieus over internetpanne

De bedrijven van de dienstenzone Xentro aan de Jaarbeurslaan in Genk bekijken met hun advocaat of ze kosten die een onderbreking van het internet heeft veroorzaakt, kunnen verhalen op leverancier Telenet. Een onaangekondigde storing zorgde dat tientallen bedrijven meer dan 5 uur zonder internet zaten en de meeste werknemers technisch werkloos waren.

Xentro is een dienstenzone rond de Limburghal in Genk. Verspreid over diverse kantoorgebouwen zijn er tientallen bedrijven gevestigd met advocaten, boekhouders, architecten, verzekeringsmakelaars, enzovoort. De afgelopen maanden kampten ze diverse keren met onaangekondigde pannes van het internet. Aangezien de internetaansluiting bedrijfskritisch is voor bijna alle ondernemingen, zorgde dat voor veel wrevel. Toen dinsdag rond 8 uur het internet andermaal uitviel en de meeste werknemers met hun vingers zaten te draaien, was de maat vol.

“Als de elektriciteit uitvalt, zijn er allerlei scenario’s voorzien zodat bedrijven en particulieren toch verder kunnen”, aldus de woordvoerder van Xentro. “Er komt dan ook direct iemand ter plaatse om het euvel op te lossen. Vandaag de dag is het internet minstens even bedrijfskritisch. We worden allemaal ‘in de cloud’ gejaagd, maar als er iets mis gaat, staan we wel in de kou. Honderden werknemers konden hun werk niet doen. Een economisch verlies van vele tienduizenden euro’s.”

De bedrijven zijn vooral woest op de gebrekkige communicatie van Telenet. “Een half jaar geleden werd een storing van 2 dagen aangekondigd, en stuurden we iedereen naar een andere werklocatie. Toen werkte het internet echter normaal… en was de evacuatie dus niet nodig. Nu gebeurt het omgekeerde: totaal onverwacht valt alles uit en moeten onze mensen werkloos toekijken. Telefonisch of per e-mail krijgen we nauwelijks gehoor. We hebben gewoon pech gehad, zo klinkt het.”

De ondernemingen willen het daar niet bij laten. Ze onderzoeken samen met hun advocaat of ze de kosten kunnen verhalen op Telenet. Die loopt volgens hen in de tienduizenden euro’s. “Het wordt hoog tijd dat er paal en perk wordt gesteld aan pannes die vele uren blijven aanslepen. We kunnen dit echt niet meer tolereren”, besluit de woordvoerder.