Het stadsbestuur van Genk wil dat hun lokale handelaars resoluut kiezen voor een avontuur op de digitale snelweg. Ze gaan alle zelfstandigen aanmoedigen om op de trein van e-commerce en m-commerce te springen. Daarvoor worden kosten noch moeite gespaard. Zo worden professoren Cor Molenaar en Gino Van Ossel, maar ook Werner Bruyns (ex-Cool Blue) ingeschakeld om de lokale handelaars te overtuigen.
“Nu donderdag geven we de aftrap van een traject rond ‘het nieuwe winkelen’,” zegt Economieschepen Erik Gerits. “Want dat we moeten nadenken over onze activiteiten van de toekomst,is inmiddels wel duidelijk. Lokale handelaars en kleine zelfstandigen zien evoluties zoals e-commerce en m-commerce (de mobiele variant) vaak als een bedreiging, iets waar ze maar moeilijk bij kunnen aansluiten. En dat is het ook als we bij de pakken blijven zitten. Maar dat zijn we in Genk dus niet van plan, want deze re/evolutie biedt ook heel wat kansen. En daar gaan we samen met hen, en met een aantal deskundigen, naar op zoek.”
In 2014 steeg het aandeel van de e-commerce in België met 15% tot ruim 5,6 miljard euro. In Nederland en het Verenigd Koninkrijk verloopt 15% van de aankopen vandaag via het internet. België hinkt met een kleine 4% nog sterk achterop.