Heike Ulburghs, General Manager van Haven Genk, legt uit: “Enkele weken geleden zijn we opgestart met een vaste set wagons waarbij we 3 ‘rondlopen’ per week aanbieden tussen Genk en Zeebrugge aanbieden. We kunnen zowel containers als trailers laden op de trein. Op termijn is er een uitbreiding voorzien naar een dagelijkse verbinding, afhankelijk van de bezetting van de huidige 3 rotaties.”
“Concreet leidt deze corridor met een beladingsgraad aan 100%, tot 40 vrachtwagens die per treinrit van de weg worden gehaald. Met 3 roundtrips per week kunnen we dan aan zo’n 12.000 vrachtwagens per jaar komen, oftewel 2,4 miljoen bespaarde wegkilometers. Dat zijn significante cijfers naar de verbetering van duurzaamheid en mobiliteit.”
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters: “Vlaanderen is bijzonder fier op deze bijkomende intermodale connectie van en naar Limburg. De nieuwe spoorcorridor is een voorbeeld van hoe we onze doelstellingen inzake de modal shift kunnen bereiken. Vanuit Vlaanderen maken we 200.000 euro vrij voor dit project. De verschuiving richting spoor zorgt niet alleen voor een vermindering van vrachtverkeer over de weg, het geeft ook een logistieke en economische boost, met finaal een positieve impact op onze luchtkwaliteit en ons klimaat.”