Eric Dupain is erin geslaagd om meerderheid én oppositie op één lijn te krijgen voor dit initiatief. Er wordt 50.000 euro uit de gemeentekas voorzien om met de flankerende cadeaucheques een duwtje in de rug te geven van de lokale handelaars. Vanaf 1 juni kan elke inwoner en bezoeker online én in het administratief centrum van Heers bonnen kopen in zes verschillende categorieën (horeca, mode,…). Per categorie kan één persoon maximaal 4 bonnen van 25 euro kopen. Per schijf van 25 euro legt de gemeente 5 euro extra op tafel.
“Als burgervader ben ik bijzonder trots om dit te mogen aankondigen”, zegt Kristof Pirard (VLDumont). “Hiervoor zijn we met alle partijen die Heers rijk is aan tafel gaan zitten. Behalve de rechtstreekse injectie van 50.000 euro nemen wij ook de ontwikkeling van het digitale platform voor onze rekening. De lokale ondernemer verdient respect en daar willen wij ons steentje toe bijdragen.”
“Door de samenwerking over de partijgrenzen heen, geven de politieke vertegenwoordigers van onze leefgemeenschap het signaal dat zij in staat zijn samen te werken”, aldus gemeenteraadslid en fractieleider van CD&V, Gerald Kindermans. “Dat is een belangrijk signaal naar de ondernemers, dat hun zorgen ernstig genomen worden. De gemeente kan natuurlijk niet alles oplossen, maar doet op die manier wel een sterke oproep om de lokale economie te ondersteunen.”
Initiatiefnemer Eric Dupain, tevens voorzitter van Unizo Heers – Borgloon, is blij met deze realisatie: “Als ondernemer heb ik geleerd om mensen iets te gunnen, dan krijg je vaak ook iets terug. Wanneer je in een kleine gemeente aan politiek doet ligt dat soms gevoelig, zowel voor meerderheid als oppositie. Vandaar dat ik de rol van bemiddelaar opgenomen heb en ik iedereen letterlijk samen rond de tafel heb gebracht. Alle inspanningen hebben uiteindelijk tot dit ambitieuze plan geleid waarbij we echt alle ondernemers willen betrekken.” Hij kondigt tot slot nog aan dat ook in Borgloon zal getracht worden om een soortgelijk relanceplan op poten te zetten.